عدن – الشرق الاوسط آنلاین

دور تازه ای از مین گذاری در اطراف بندر حدیده توسط شبه نظامیان کودتاچی حوثی و نیروهای صالح رئیس جمهور مخلوع یمن آغاز شد. حوثی ها با این اقدام در صدد به خطر انداختن امنیت کشتی هایی هستند که از گذرگاه دریایی باب المندب عبور می کنند.

منابع رسانه ای داخل یمن گزارش داده اند که شبه نظامیان حوثی و نیروهای رئیس جمهور مخلوع صالح با حمایت مستقیم نیروهای سپاهی مین های دریایی فراوانی در اندازه های مختلف در منطقه اطراف بندر حدیده کاشته اند.

به گفته برخی ناظران و منابع رسانه ای، شبه نظامیان کودتاچی گروهی از کارشناسان مین یاب و متخصصان ساخت مین و مین گذاری از ایران و گروه تروریستی حزب الله به یمن دعوت کرده اند تا سواحل یمن را مین گذاری کنند. این اقدام با هدف انتقامجویی از پیروزهای نیروهای حمایت از دولت مشروع یمن در چندین جبهه نبرد در این کشور صورت می گیرد.

ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اخیرا طی اظهاراتی تاکید کرد شبه نظامیان کودتاچی حوثی با توجه به حمایت های ایران از آنها تهدیدی علیه این گذرگاه آبی بین المللی به حساب می آیند. حمایت ایران از این گروه با توجه به فناوری های مورد استفاده حوثی ها در حمله به کشتی ها در آب های یمن کاملا روشن است.

بنیاد واشنگتن در امور خاورمیانه در گزارشی نسبت به خطر مین گذاری آب های بین المللی در باب المندب هشدار داده است. این موسسه خواستار اتخاذ اقدامات مشترک برای مین روبی در آب های این منطقه شده و مدعی است که پس گرفتن مناطق ساحلی یمن از حوثی ها راهکار اساسی برای این مساله به شمار می رود.

در همین راستا، ائتلاف “نیروهای مشترک دریایی” گفته که این تشکل به دنبال حملات اخیر به کشتی های تجاری حضور خود در آب های یمن را تقویت می کند. ۳۱ کشور از جمله آمریکا و عربستان سعودی و بریتانیا و فرانسه عضو این ائتلاف هستند.

ائتلاف نیروهای مشترک دریایی که در بحرین مستقر است افزود حملات اخیر علیه کشتی های تجاری در خلیج عدن و باب المندب نشان می دهد که خطرات رفت و آمد در آب های سواحل یمن هنوز وجود دارد. نیروهای مشترک دریایی برای مقابله با این خطرات حضور خود را در غرب بندر عدن واقع در جنوب یمن تقویت می کنند.

سخنگوی نیروهای مشترک دریایی گفت “این نیروها در سال گذشته موفق به کشف و مصادره مقادیری سلاح در آب های بین المللی شدند. این تجهیزات برای تسلیح یک هنگ نیروی زمینی کفایت می کرد. محموله های مصادره شده در فاصله زمانی ۲۷ فوریه تا ۲۰ مارس شامل ۴۰۰۰ قبضه تفنگ و ۱۰۰ قبضه موشک انداز آرپی جی و ۴۹ قبضه مسلسل و ۲۰ قبضه خمپاره انداز و ۹ موشک ضد تانک هستند.”

او خاطر نشان کرد ” این نیروها در سال ۲۰۱۲ به منظور حفظ امنیت دریایی و مقابله با تروریسم و راهزنی و تامین امنیت منطقه ای به وسعت ۳٫۲ میلیون مایل مربع از کل آب های بین المللی است. برخی از مهم ترین گذرگاه های کشتیرانی بین المللی در این منطقه قرار دارند.”