قاهره – الشرق الاوسط آنلاین

کشورهای خواهان توقف تروریسم با تاکید بر لزوم توقف حمایت قطر از گروه های تروریستی و توقف گفتمان تحریک آمیز این کشور و پایبندی به نتایج اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکا در ریاض اعلام کردند که حمایت از تروریسم موضوعی نیست که بتوان بر سر آن سازش کرد.

کشورهای خواهان توقف تروریسم در بیانیه ای که روز چهارشنبه (۵ ژوئیه) منتشر شد افزودند “وزیران خارجه کشورهای مصر و عربستان سعودی و امارات و بحرین در تاریخ ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ نشستی برای گفت و گو درباره تلاش های جاری در راستای بازداشتن کشور قطر از  حمایت از تندروی و تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و خطرات سیاست های قطر برای امنیت ملی عربی و صلح و امنیت بین المللی برگزار کردند.”

این بیانیه افزود “چهار کشور عربی بر اهمیت عمل به معاهدات و قراردادهای بین المللی و اصول و مبانی منتشر شده در قراردادهای سازمان ملل و اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و توافقنامه های مبارزه با تروریسم جهانی و پایبندی به برخی خواسته ها تاکید کردند. این خواسته ها عبارتند از: پایبندی به مبارزه با کلیه انواع تندروی و تروریسم و اجتناب از حمایت مالی از فعالیت های تروریستی و فراهم کردن پناهگاه های امن برای تروریسم، توقف کلیه اقدامات تحریک آمیز و گفتمان خشونت گرا و نفرت پراکنی و پایبندی کامل به بیانیه ریاض درسال ۲۰۱۳ و بیانیه تکمیلی و ساز وکارهای اجرایی آن که در سال ۲۰۱۴ توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج عربی به تصویب رسید، عمل به نتایج اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکا که در می ۲۰۱۷ در ریاض برگزار شد، عدم دخالت در امور داخلی کشورها و توقف حمایت از ارگان های قانون شکن، مسئولیت پذیری کلیه کشورهای جامعه بین الملل در قبال مبارزه با کلیه انواع اقدامات تروریستی و تندروی؛ چرا که این فعالیت ها تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل به شمار می روند.”

این بیانیه یادآور شد که حمایت از تندروی و تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی موضوعی نیست که بتوان بر سر آن سازش کرد یا آن را به تعویق انداخت. خواسته های مطرح شده تضمین کننده عمل به اصول یادشده و حفظ امنیت ملی عربی و حفظ صلح و امنیت بین الملل و مبارزه با تندروی و تروریسم و فراهم کردن شرایط مناسب برای ایجاد راهکارهای سیاسی برای بحران های منطقه هستند. نقش مخرب کشور قطر در منطقه دیگر قابل اغماض نیست.

بیانیه یاد شده در ادامه خاطر نشان کرده که اقداماتی که این کشورها اتخاذ کرده اند به خاطر عمل نکردن قطر به تعهدات خود بر اساس قانون بین الملل و دخالت های مستمر این کشور در امور کشورهای عربی و حمایت از تندروی و تروریسم و به خطر انداختن امنیت منطقه است.

در این بیانیه از امیر کشور کویت شیخ صباح الاحمد الصباح برای تلاش هایش در راستای حل بحران قطر قدردانی شده است. کشورهای امضا کننده بیانیه از واکنش منفی دوحه و سهل انگاری و عدم تعامل جدی و ریشه ای با این مساله و عدم بازنگری در سیاست ها و اقداماتش ابراز تاسف کردند.

چهار کشور عربی  با تاکید بر اهمیت روابط بین ملت های عرب و قدردانی عمیق از مردم قطر ابراز امیدواری کردند که قطر با تدبیر و خردمندی بتواند تصمیم درستی اتخاذ کند. این چهار کشور افزودند که زمان آن فرارسیده که جامعه جهانی برخورد مسئولانه برای پایان دادن به حمایت از تندروی و تروریسم در پیش بگیرد.

در این راستا، چهار کشور عربی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خاطر موضع گیری درباره لزوم پایان فوری حمایت از تروریسم و تندروی و ریشه کن کردن تروریسم و عدم گذشت و مدارا با همه کشورها و گروه های حامی آن قدردانی کردند.

نشست بعدی وزیران کشورهای عربی در منامه برگزار خواهد شد.