حضور رئیس‌جمهور تونس در نشست ارتش برای بررسی تظاهرات ادامه دار

تونس: کمال بن یونس و المنجی السعیدانی

منابع امنیتی و رسانه‌ای در تونس روز گذشته گزارش دادند که برخی جوانان ناامید از زندگی و به دلیل وخامت شرایط اجتماعی و معیشتی، اقدام برای خودکشی فردی و دست‌جمعی در چندین شهر این کشور انجام داده‌اند، این در حالی است که مقامات و مسئولان این کشور نیز از رسیدن به رشد و توسعه، ریشه کنی فقر، تبعیض و بیکاری عاجز مانده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، روز گذشته یک جوان راننده تاکسی تلاش کرد تا به زندگی ناامیدانه خود پایان دهد، آن هم میان مردم و در ایستگاه تاکسیرانی در وسط شهر، اما همکاران او که در اعتراض به اوضاع معیشتی خود دست به اعتصاب زده بودند مانع از انجام خودکشی آن شدند.
چندی پیش نیز یک جوان دیگر از شهر جبنیانه در (استان صفاقس) دست به خودسوزی در میان اعتراضات خشونت‌آمیز صدها جوان بیکار زد. اما نیروهای امنیتی توانستند این جوان را از خودکشی نجات دهند ولی گویا یک پلیس نیز در حین خاموش کردن او، دچار سوختگی شده‌است.
گفته می‌شود این اعتراضات به زد و خورد و درگیری‌های خشونت‌آمیز منجر شد. نیروهای امنیتی نیز در پاسخ، گاز اشک‌آور به معترضان شلیک کردند.
این دو اقدام خودکشی، حادثه‌ای دور از انتظار نبود چراکه تهدیدهای خودکشی فردی و دست‌جمعی همچنان از اوایل ماه جاری در مناطق دارای معدن استخراج فسفات در استان قفصه در حال رشد است.
از طرفی دیگر، اعتصاب اعتراض‌آمیز جوانان در شهر الردیف تونس که در اعتراض به بیکاری برگزار شده بود به یک فقره تهدید به خودسوزی تبدیل شد. یک جوان معترض از میان معترضان دیگر اقدام به ریختن بنزین بر تن خود کرد اما دوستان و مسئولان شهرداری حاضر مانع از آتش زدن خود شدند.
مقامات تونسی در پی وقوع این تعداد فقره از اقدام به خودکشی در کشور، انگشت اتهام را به رهبران «جنبش جلیقه قرمزها» بردند و آنها را متهم به تشدید و گسترده شدن این تظاهرات کردند.
مقامات شهر صفاقس، دومین شهر بزرگ تونس، از جزئیات خانه یک متهم به فساد مالی پرده برداشتند و اعلام کردند: «این خانه حاوی مقادیر زیادی از جلیقه‌های قرمز، اعلامیه‌ها و پلاکاردهای اعتراضی بود».
این مقامات افزودند که «گروه‌های سیاسی افراطی چپ‌گرا، به رهبری نجیب الدزیری، تصمیم داشتند این جلیقه‌ها و پلاکاردها را در یک تظاهرات خشونت‌آمیزی که قرار بود در هشتمین سالگرد وقوع انقلاب تونس برگزار شود، توزیع کنند».
از سوی دیگر، الباجی قاید السبسی رئیس‌جمهور این کشور در نشست شورای عالی ارتش جهت بررسی پرونده تظاهرات مستمر و پیاپی شرکت کرد تا راه‌حلی برای این بحران پیدا و تدابیر امنیتی لازم قبل از سالگرد انقلاب را اتخاذ کنند.