عملیات اخیر تحولی در استراتژیک داعش ایجاد کرده‌است… هدف قراردادن مناطق مناطق کوهستانی به جای مراکز شهری

دستگاه امنیتی مراکش ۹ نفر دیگر را در ۵ شهر مختلف بازداشت کرد

رباط: حاتم البطیوی
کازبلانکا: لحسن مقنع

تعداد بازداشت شدگان پرونده قتل دو زن توریست اسکاندیناوی در منطقه کوهستانی املیل واقع در جنوب مراکش، به ۱۳ نفر رسید.
یک منبع امنیتی موثق به «الشرق الاوسط» گفت: «چهار نفر از متهمان بازداشت شده، ارتباط مستقیمی با این جنایت تروریستی دارند، و ۹ متهم دیگر با عاملان این جنایت در ارتباط بودند».
وزارت کشور مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ مرکز آگاهی و تحقیقات جنایی وابسته به وزارت اطلاعات این کشور، توانست در روز پنجشنبه و جمعه ۹ نفر دیگر در شهرهای مختلفی همچون: مراکش، صویره، سیدی بنور، تانجا و اشتوکه را بازداشت کند. این نفرات به دلیل مضنون بودن به آنها در ارتکاب این جنایت تروریستی دست‌گیر شدند. قربانیان این جنایت دو توریست زن یکی نروژی و دیگر دانمارکی بودند.
در این بیانیه آمده‌است؛ بازداشت این تعداد از مضنونان در راستای انجام تحقیقات دقیق‌تر و آگاهی بیشتر جهت کشف انگیزه و رازهای این جنایت هولناک و احتمال تروریستی بودن آن، صورت می‌گیرد.
عملیات تفتیش و بازرسی نیروهای امنیتی، منجر به کشف و ضبط دستگاه‌های الکترونیکی، اسلحه و مهمات نیز شده‌است.
یک منبع امنیتی دیگر به «الشرق الاوسط» گفت: «در میان بازداشت شدگان، یک مرد ۵۰ ساله از اهالی شهر حربیل در حومه شهر مراکش وجود دارد که احتمال می‌رود وی و پسرش سرکرده‌های این گروه باشند. همچنین در میان اعضای این گروه، فرد دیگری وجود دارد که قبلاً به تهمت تلاش برای سفر به سوریه دستگیر و زندانی شده‌است».
دادستانی کل پادشاهی مراکش در دادگاه تجدیدنظر رباط در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ یک فیلم ویدیویی در دست داریم که چند روز قبل از انجام این جنایت ضبط شده‌است که نشان می‌دهد ۴ عنصر این گروه در حال بیعت با «داعش» بودند.
عبدالله الرامی کارشناس مسائل گروه‌های تکفیری در گفتگو با «الشرق الاوسط» احتمال می‌دهد که اعضای این گروه ممکن است دستور انجام این عملیات را از رهبران داعشی حاضر در سوریه گرفته باشند.
وی افزود: «برای اولین بار است که در مراکش، چنین عملیاتی تروریستی دور از مراکز شهر و در دل کوهستان اتفاق می‌افتد… دستگاه‌های امنیتی مراکش در عملیات پیشگیرانه تروریتسی در شهرها، تجربه زیادی دارند و به همین دلیل است که عملیات عدیده تروریستی را خنثی کند. اما این گروه دور دست توانست از دید نیروهای امنیتی دور بماند و این جنایت را مرتکب شود… این نوع عملیات نشان می‌دهد که استراتژی داعش در هدف قرار دادن مراکز شهری، تغییر پیدا کرده و به مناطق کوهستانی رو برده‌است».