خوجه، دی میستورا را به «جانبداری» متهم می کند

شهادت 3 کودک و اصابت 20 تن دیگر طی بمباران یک مهدکودک در محله الزبدیه در حلب توسط جنگنده های روسیه – عکس از حلب امروز

شهادت ۳ کودک و اصابت ۲۰ تن دیگر طی بمباران یک مهدکودک در محله الزبدیه در حلب توسط جنگنده های روسیه – عکس از حلب امروز

رئیس یک کمیسیون وابسته به سازمان ملل متحد که در سوریه کار می کند اعلام کرد که این کمیسیون به جمع آوری شواهدی درباره استفاده نظام سوریه از سلاح گرسنگی در شهرستان مضایا واقع در غرب دمشق اقدام کرده است.  پائولو پینهیرو رئیس این کمیسیون افزود ساکنان شهرستان محاصره شده مضایا به محققان بین المللی گفتند که افراد ضعیف که از غذا و دارو محروم هستند، از گرسنگی رنج می برند و با مرگ مواجه هستند، و این نقض قوانین بین المللی است.

برخی دیپلمات های غربی استفاده از غذا به عنوان سلاحی در جنگ را محکوم کردند. سامانتا پاور نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به روی آوردن به تاکتیک های نفرت انگیزی که در حال حاضر رژیم سوریه بر ضد مردم به کار می برد و شهروندان را مجبور به انتخاب گرسنگی یا تسلیم شدن می کند، متهم کرد.

ماتیو ریکراوت نماینده بریتانیا در سازمان ملل نیز به نوبه خود گفت: «ممانعت عمدی از رساندن کمک های امدادی، نقض حقوق بشر بین المللی است». برخی کارشناسان حقوقی معتقدند استفاده از گرسنگی به عنوان اسلحه را می توان به عنوان جنایت جنگی یا جنایت بر ضد بشریت یا هر دوی آن ها تفسیر کرد.

در همین راستا، خالد خوجه، رئیس اپوزیسیون مخالفان سوری در اظهاراتی به «الشرق الأوسط»، نقش استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «او از طرف دیگر جانبداری می کند و در اکثر سفرهایش به منطقه، در رابطه اش میان اپوزیسیون و نظام، متعادل نبود».