مسکو: رائد جبر

روسیه از تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از سوریه، استقبال کرد. اما در عین حال همچنان نسبت به قصد و نیت دولت آمریکا با شک و تردید می‌نگرد و گویا مسکو می‌خواهد ناظر بر روند اجرای خروج نیروها و گام‌های دیگر آمریکا در زمینه سیاسی و میدانی، خواهد بود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تصمیم همتای آمریکایی خود را «گامی درست» توصیف کرد و گفت: «ما در قبال این تصمیم کمی تأمل می‌کنیم چراکه این اعلام آمریکایی‌ها برای ما قابل درک نیست».
وی در کنفراس خبری سالیانه خود در مسکو اعلام کرد: «حضور نظامی آمریکا در سوریه غیر قانونی است، و خروج آنها از خاک این کشور گامی درست است اما تا کنون هیچ حرکتی در زمینه خروج نظامیان ندیده‌ام، اما می‌توان آن را محتمل شمرد چراکه ما در حال حاضر در مسیر حل و فصل سیاسی پیش می‌رویم و نیازی برای حضور نظامی آمریکا در سوریه جهت رسیدن به این حل و فصل وجود ندارد».
پوتین که با شک و تردید نسبت به اعلام آمریکا می‌نگریست افزود: «این تصمیم یعنی چه؟ ایالات متحده ۱۷ سال است که در افغانستان حضور نظامی دارد و هر سال می‌گویند از آنجا خارج می‌شویم اما همچنان آنها در آن کشور حضور دارند».
وی بر خلاف اظهارات اروپایی‌ها، توجیه‌های دونالد ترامپ در خصوص شکست «داعش» را حمایت کرد و گفت: «در اینکه توانستیم علیه داعش در سوریه پیروز شویم، موافق هستم… نیروهای روسیه ضربات سنگینی به این گروه وارد کردند».
با وجود اینکه اظهارات وزارت خارجه آمریکا و روسیه در خصوص تصمیم ترامپ، دال بر خشنودی این دو طرف است اما دیپلمات‌های روسی گفتند تصمیم واشینگتن با این نوع بیانیه «مرموز و سوأل برانگیز است».
با آماده شدن ترکیه برای انجام عملیات نظامی در شمال سوریه و اقدامات جدید واشینگتن برای آغاز «مرحله‌ای جدید» در آنجا، نشان می‌دهد که این تصمیم آمریکایی‌ها، پیامدهایی بر شرایط میدانی در شمال سوریه و بحران این کشور را به دنبال خواهد داشت.