آمریکا از تصمیم ممنوعیت پروازهای «ماهان ایر» که اسلحه و سرباز به سوریه فرستاده استقبال کرد

برلین: راغده بهنام

دولت آلمان به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی ایران در اروپا همچون طرح‌ریزی ترور مخالفان نظام ایران در خاک اروپا و بازداشت یک «جاسوس» برای دستگاه اطلاعاتی ایران در ارتش آلمان مجوز پرواز شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» را لغو کرد.
سخنگوی وزارت ترابری آلمان به خبرنگاران گفت که دفتر حمل و نقل هوایی فدرال آلمان به شرکت ماهان ایر اعلام کرده که از روز دوشنبه (۲۱ ژانویه/اول بهمن) تعلیق فوری اجازه پروازهای مسافربری این شرکت به مقصد آلمان و از آلمان به تهران ابلاغ شده‌است.
کریستوفر بورگر، سخنگوی وزیر خارجه آلمان نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران در برلین، دلیل اتخاذ این تصمیم را «دفاع از آلمان در جهت سیاست خارجی و امنیتی» این کشور اعلام کرد.
به گفته روزنامه «زوددویچه زایتونگ» آلمان این اقدام آلمان مرتبط است با طرح‌های ترور سرویس اطلاعاتی ایران در اروپا و قصد انجام طرح‌های مشابه در آینده.
سایت مجله «اشپیگل» نیز نوشت که «این تصمیم در معنای اعمال تحریم کلی بر علیه ایران نیست.»
در همین راستا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از تصمیم وزارت حمل و نقل آلمان برای ممنوعیت پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران به آلمان استقبال کرد.
پمپئ در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکا از تصمیم آلمان برای رد پروازهای ماهان ایر استقبال می‌کند. این شرکت هواپیمایی اسلحه و سرباز را به خاور میانه فرستاده و از روحیه بی‌ثبات کننده ایران در منطقه حمایت می‌کند. ما از تمامی متحدین خود می‌خواهیم که از این نمونه پیروی کنند.»
همچنین ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین با اعلام خرسندی از تصمیم دولت آلمان مبنی بر لغو مجوز ماهان گفت: «ماهان‌ایر به منظور پشتیبانی از گروه‌های نیابتی ایران به مناطق مختلف جهان تروریست، اسلحه، تجهیزات و پول حمل کرده‌است.»
وی با اشاره به فعالیت ایران در سوریه افزود: «برای مثال استفاده ایران از ماهان‌ایر برای حمایت از رژیم اسد در سوریه به بروز فجایع انسانی شدید، خشونت و بی‌ثباتی سیاسی در نقاط مختلف جهان انجامیده‌است.»
پیش تر خبرگزاری رویتر گزارش داد: در جریان دیدار ۱۱ روز پیش فرستادگان اروپا و مقامات وزارت خارجه ایران در تهران، طرف ایرانی برخلاف پروتکل دیپلماتیک ضمن ترک میز مذاکره درب اتاق جلسه را نیز به هنگام خروج محکم به هم کوبیده‌اند.
مطابق اعلام دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، نمایندگانی از کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک حدود دو هفته پیش با سفر به تهران دو پیام مهم اعضاء این اتحادیه را به وزارت خارجه ایران ابلاغ کردند. این دو پیام شامل پایان صبر اتحادیه اروپا در برابر ادامه آزمایش‌های موشکی ایران و تلاش این کشور برای انجام ترور در خاک اتحادیه اروپا بوده‌است.
هفته گذشته نیز دادستانی فدرال آلمان اعلام کرد که یک مشاور زبانی و فرهنگی شاغل در ارتش این کشور را به ظن جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت کرده‌است.
نام فرد بازداشتی که آلمانی افغان‌تبار است «عبدالحمید. س» اعلام شده‌است.
در همین راستا، دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور یکی از مخالفان نظام در خاک دانمارک بوده و بعد از آن، وزیر خارجه دانمارک روز ۱۸ دی خبر داد که اتحادیه اروپا به دلیل طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا با اِعمال تحریم‌هایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده‌است.
شرکت هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و دولت آلمان نسبت به استفاده نظامی سپاه پاسداران و تروریستی از ماهان نیز مظنون است.
ماهان پیشتر متهم شده بود که برای انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان و نظامیان طرفدار بشار اسد در سوریه به سپاه پاسداران کمک می‌کرده‌است.