علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

به نظر می رسد واکنش به دیدار اشتون با فعالان زن در ایران بی پایان است، به طوری که روز شنبه علی لاریجانی از وزارت خارجه و وزارت اطلاعات ایران خواسته است مراقب سفرهای مقام های خارجی به این کشور باشند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ایران امروز، شنبه ۲۴ اسفند گفته است: «لازم است وزارت خارجه و وزارت اطلاعات در مورد سفر مقامات سایر کشورها با دقت عمل کند و اجازه ندهند که دیگران با رفتار خود باعث توهین به ملت ایران شوند.»

وی همچنین گفت: «کمیسیون امنیت ملی مجلس با وزارتخانه های خارجه و اطلاعات جلسه بگذارد و موضوع این سفرها را مورد پیگری جدی قرار دهد.»

این صحبت های رییس مجلس ایران در پی سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران انجام شده است. خانم اشتون در این سفر با نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی که به طور مشکوکی در زندان درگذشت، دیدار کرده است.

اشتون که ۵ فعال زن دیگر را نیز در ابتدای سفر خود به تهران ملاقات کرده است به خبرنگار بی بی سی گفت برای من به طور خاص خیلی مهم بود که هم زمان با روز جهانی زن از این زنان بشنوم از نظر آنها چطور می توان شرایط را تغییر داد.

به نظر می رسد این دیدارهای کاترین اشتون به مذاق برخی از سیاستمداران و مسئولان ایرانی خوش نیامده است، به طوری که مسعود جزایری معاون ستاد کل ستاد نیروهای مسلح ایران این ملاقات را به منزله “نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه برای دخالت های بعدی” دانسته است.

انتقاد از حاشیه های سفر اشتون به نماز جمعه تهران نیز کشیده شده و محمد امامی کاشانی خطیب موقت نماز جمعه تهران دراینباره گفت: «می آیند ایران و به اسم حمایت از حقوق بشر با این و آن ملاقات می کنند در صورتی‌که اعمال و جنایاتی که همین ها در منطقه و دنیا انجام می دهند کاملا مثل همان تکفیری هاست. آنها به دروغ به نام اسلام آدم می کشند اینها همه به نام دفاع از حقوق بشر خودشان در کشورهای مظلوم هر جنایتی می کنند.»

همچنیندر ادامه این واکنش ها، ابراهیم آقا محمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران دیدار اشتون با نرگس محمدی را “زنده کردن فتنه” دانسته است.

حکومت ایران از جریان اعتراض های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ این کشور به عنوان “جریان فتنه” یاد می کند.

در حالی که وزارت امور خارجه ایران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این دیدارها، سفیر اتریش را برای اعتراض به انجام این دیدارها احضار کرد، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرده که این دیدارها از قبل مشخص بوده اند و به گفته مایکل مان «وی (اشتون) در تمام سفرهای خود این کار را انجام می دهد و این امر نباید برای هیچ کس تعجب آور باشد.»

کاترین اشتون روز یکشنبه (۱۷ اسفند) در بیانیه ای به دیدار خود با فعالان زن در ایران اشاره کرده و گفته است: «کسی نباید تعجب کند که در سفر من تمرکز زیادی بر موضوع حقوق بشر بود، با فعالان زن درباره شرایط زنان در ایران گفتگو کردم؛ فعالیت‌هایی که از روزنامه‌ نگاری تا کمک به پناهندگان افغان، بخش‌های مختلف جامعه مدنی را در بر می‌گیرد.»

هاله افشار استاد علوم سیاسی و مطالعه زنان دانشگاه یورک و مشاور دولت و مجلس اعلای انگلستان نیز پیش از این در این باره به شرق پارسی گفته بود که «موضوع زنان و حقوق زنان در ایران اهمیت زیادی دارد به طوری که این موضوع در مسایل سیاسی این کشور نیز وارد شده است. دولت ایران در موضوعات زنان تلاش می کند حتی المقدور موقعیت زنان را بهتر از آنچه واقعیت است نشان دهد.»
افشار با اشاره به اینکه بعد از روی کار آمدن حسن روحانی شرایط ایران در روابط بین الملل بهبود یافته گفت: «زمانی که روابط بین الملل بهتر شود و سفر مقام های خارجی به ایران افزایش یابد، مسئله حقوق زنان نیز در این کشور بهتر خواهد شد. »
اشتون پیشتر نیز درباره وضعیت نرگس محمدی موضع گیری کرده بود.

در مهرماه ۱۳۹۰ هنگامی که نرگس محمدی، نایب‌رییس کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۱ سال زندان محکوم شد کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد و گفت «با توجه به وضعیت سلامتی خانم محمدی او در زندان به امکانات پزشکی لازم دسترسی نخواهد داشت. و حکم زندان علیه نرگس محمدی را نشانه دیگری از تعقیب غیرعادلانه کسانی دانست که شجاعانه و با قاطعیت برای دفاع از حقوق بشر در ایران برخاسته‌اند.»

در ماه دسامبر ۲۰۱۳ نیز هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران با نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، و جعفر پناهی، فیلمساز دیدار کرد. ملاقاتی که با واکنش منفی شدید جناح‌های محافظه‌ کار در ایران رو به‌ رو شد.