سرهنگ مالکی به «الشرق الاوسط»: طرح حوثی ها بدون پذیرش قطعنامه ۲۲۱۶ مردود است

سرهنگ ستاد ترکی مالکی سخنگوی رسمی ائتلاف حامی مشروعیت در یمن

سرهنگ ستاد ترکی مالکی سخنگوی رسمی ائتلاف حامی مشروعیت در یمن گفت: «کلیه اعضا و سران حوثیگروه شبه نظامی و مسلح مورد حمایت ایرانبا توجه به قانون بین المللی حقوق بشر و قواعد عرفی مخاصمات مسلحانه رسما مورد هدف حمله های نظامی ائتلاف قرار دارند ».

مالکی افزود «هرگونه طرح پیشنهادی توسط حوثی ها بدون پذیرش صریح قطعنامه ۲۲۱۶ و راهکارهای دارای مرجعیت منطقه ای و بین المللی درباره یمن مردود است ».

 حوثی ها در پی تنوع بخشی و معرفی مجلس سیاسی به عنوان یک تشکیلات غیر نظامی هستند تا از این طریق بتوانند تصرف نهادهای حکومتی در یمن را اقدام مشروع جلوه دهند. این گروه همچنین می خواهد تا با تشکیل یک دولت این توهم را بین مردم ایجاد کند که مجلس سیاسی و پارلمان معلق به مشروعیت این دولت اذعان کرده اند. هر چند پارلمان با توجه به قانون اساسی معلق نیست اما بعد از کودتا در سال ۲۰۱۴ به حد نصاب قانونی نرسیده است.

ناظران یمنی بر این باورند؛ رسانه های هوادار و تابع شبه نظامیان حوثی با مظلوم نمایی اینگونه القا می کنند که نیروهای ائتلاف سران و رهبران غیر نظامی را هدف می گیرند. مجلس این گروه شبه نظامی از غیر نظامیان تشکیل شده اما حوثی ها در قوانین بین الملل و حتی قوانین کشوری به رسمیت شناخته نشده اند، و در نتیجه آنها صلاحیت به دست گرفتن قدرتی که به زور و خون و خونریزی غصب کرده اند را ندارند.

سرهنگ ستاد ترکی مالکی روز شنبه (۱۲ مه) در گفت و گوی تلفنی با «الشرق الأوسط» یادآور شد: «حوثی ها با توجه به مفاد قوانین چهار کنوانسیون ژنو و پروتکل های الحاقی قانون شکن هستند. آنها جزو گروه های غیر نظامی که در عملیات نظامی نقشی ندارند نیستند

 او توضیح داد: «حوثی ها به دلیل ساختار تشکیلات هرمی و سران تروریست و تروریست بودن این گروه در کل مورد پیگرد و بازخواست قانونی قرار می گیرند و با این گروه همچون پیکارجویانی رفتار می شود که قدرت را تصاحب کرده اند. حوثی ها به دلیل همه اقدامات تروریستی و جنایتکارانه و در راستای پایان دادن به رنج و محنت مردم یمن و دفاع از امنیت منطقه و جهان مورد هدف حمله های نیروهای ائتلاف هستند

سخنگوی نیروهای ائتلاف درباره اینکه کودتاچیان ادعا می کنند گروه غیر نظامی هستند، گفت: «آنها درباره چه چیزی صحبت می کنند؟ کدام نهاد مدنی؟ کدام نهاد ریاست جمهوری؟ اینها توهم تشکیل حکومت دارند و شعارهایشان توخالی است. آنها قدرت و حکومت مشروع در یمن را به زور تصاحب کردند. حکومت مشروع از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده است. آنها در تخیلشان مشروعیتی برای خود ایجاد کردند و واقعا باورشان شده که چنین چیزی واقعیت دارد ».

مالکی گفت: «عملیات نظامی به مرحله ای خواهد رسید که این شبه نظامیان دیگر وقتی برای بازگشت به پای میز مذاکره نخواهند داشت. در این شرایط، تکلیف آنها با عملیات نظامی سرنوشت ساز روشن خواهد شد

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه سران حوثی پیشنهاداتی در شبکه های اجتماعی مطرح کرده و خواستار توقف حمله های هوایی نیروهای ائتلاف در مقابل خودداری از حمله موشکی بالستیک شده اند افزود «شبه نظامیان حوثی ها نفس های آخرشان را می کشند ».

وی در پاسخ به سوالی درباره رویدادهای جاری در استان سقطری گفت: «اختلاف نظر میان فرماندهی ائتلاف وجود ندارد. نیروهای ائتلاف در حال کسب موفقیت های استراتژیک به منظور بازگشت حکومت مشروع به یمن هستند. دیدگاه کشور امارات و ائتلاف درباره برخی مسائل امنیتی تفاوت دارد اما این موضوع هم با هماهنگی های مشترک حل شد ».