*ایران بر فروش نفت با وجود تحریم تاکید کرد

* روحانی: هدف اصلی مردم عادی هستند

* ابراز تاسف چین از اقدام آمریکا

* آمریکا به دنبال مهار نفوذ منطقه ای ایران

*پمپئو این تحریم ها را شدیدترین تحریم ها توصیف کرد

*ترامپ: رهبران ایران فقط به فکر بقای خود هستند

ایالات متحده آمریکا امروز دوشنبه از جدیدترین فهرست تحریم ها علیه ایران رونمایی کرد و از اعمال تحریم های بیشتر برای فشار علیه ایران خبر داد، از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران این اقدام آمریکایی را “یک جنگ اقتصادی” توصیف کرد و از مبارزه با آن خبر داد.

به گزارش الشرق الاوسط، اعمال مجدد تحریم های آمریکایی علیه ایران در راستای تلاش های گسترده دونالد ترامپ برای مجبورکردن ایران به منظور محدودکردن فعالیت های هسته ای و موشکی آن و همچنین نفوذ آن در خاورمیانه صورت می گیرد.

در همین باره استیون منوچن وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه ای گفته است که این تحریم های بی سابقه مالی علیه ایران در پی آن است تا به ایران نشان دهد که این کشور با یک انزوای مالی و رکود اقتصادی روبرو شده است تا رفتار برهم زننده ثبات را به صورت ریشه ای تغییر دهد.
این بیانیه اعلام کرده که این تحریم ۵۰ بانک و نهاد وابسته به آن و بیش از ۲۰۰ شخص و کشتی در زمینه حمل و نقل و همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) و بیش از ۶۰ هواپیمای آن را تحت پوشش قرار می دهد.
اما چند ساعت قبل از آن، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته است که تحریم های آمریکا به ضرر واشنگتن تمام می شود و آن را با انزوا مواجه خواهد کرد.
او همچنین از وجود یک مخالفت جهانی در برابر این اقدام خبر داده است.
کشورهای اروپایی در این زمینه گفته اند که همچنان از برجام حمایت می کنند و آنها مخالف بازگرداندن تحریم ها علیه ایران هستند.
در همین راستا، چین یکی از بزرگترین مشتریان نفت ایران از این اقدام آمریکا ابراز تاسف کرده است.
از سوی دیگر، دولت سوئیس همزمان با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام کرد؛ برای ایجاد کانال پرداخت ویژه موارد اولویت دار به منظور تداوم صادرات دارو و مواد غذایی از این کشور به ایران با تهران و واشنگتن در حال مذاکره است.
از طرفی دیگر، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که این تحریم های بی سابقه ای شدیدترین نوع علیه ایران هستند.
رهبران ایران اما این تحریم ها را کم اثر علیه اقتصاد کشور قلمداد کردند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این باره گفت: “امروز دشمن (ایالات متحده آمریکا) اقتصاد را نشانه گرفته… هدف اصلی این تحریم ها ملت ماست.”

*تحریم ها غیرقانونی و مجحفانه است
روحانی در ادامه در نشست با فعالان اقتصادی گفت: “آمریکا می خواهد میزان فروش نفت ما به صفر برساند.. اما ما به فروش نفت خود ادامه خواهیم داد.. و همچنین دور زدن تحریم ها”.
وی همچنین این تحریم ها را غیرقانونی و ظالمانه توصیف کرد و گفت: “این یک جنگ اقتصادی علیه ایران است.. اما آمریکا باید بداند که نمی تواند با زور با ایران برخورد کند.. ما آماده مقاومت و تحمل فشار هستیم”.
ظریف نیز توئیت کرده است که “نتیجه گردن کلفتی آمریکا به خودش برمی گردد.. این آمریکاست که منزوی شده و نه ایران”.
اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس نیز اعلام کردند: همچنان به اجرای برجام متعهد هستیم و از ایران انتظار داریم که نقشی سازنده ایفا کند.
آنها با صدور یک بیانیه مشترک از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران عمیقا ابراز تاسف کردند.
در این بیانیه از ایران خواسته شده است که به همه تعهدات هسته‌ای خود در برجام پایبند بماند.
سخنگوی تیریزا می نخست وزیر بریتانیا نیز گفت: “همچنان بر این باوریم که برجام باعث افزایش امنیت جهان می شود. مادامی که ایران به تعهدات خود در قبال این توافق عمل می کند ما نیز به آن پایبند خواهیم ماند.”
اما در قدس اشغالی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اقدام دونالد ترامپ در بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را شجاعانه توصیف کرد.