ترکیه در انتظار معافیت تحریمی خرید نفت

ترکیه اعلام کرد که خبرهای اولیه حاکی از آن است که این کشور یکی از هشت کشوری است که از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران معاف شده‌اند.

به گزارش الشرق الاوسط، رخسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه روز شنبه به خبرنگاران گفته است: حجم تبادل تجاری با ایران در سال گذشته به بیش از ۱۰٫۶ میلیارد دلار رسید اما در ۹ ماهه اول امسال نیز این حجم به ۷٫۴ میلیارد دلار رسیده است و این نشان از تاثیر تحریم ها بر این روابط است.

او اعلام کرده است: ترکیه مجبور است که با همسایگانش مراوده تجاری داشته باشد و از ایالات متحده انتظار داریم که ترکیه را در حوزه انرژی از تحریم ها معاف کند، زیرا ما با ایران در این باره توافقنامه داریم.

در همین راستا فاتح دونماز وزیر انرژی ترکیه در اظهاراتی سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا درباره ارائه معافیت به هشت کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: می دانیم که ترکیه یکی از ۸ کشوری است که دولت آمریکا آن‌ها را از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف کرده است. اما فعلا در این خصوص هیچ ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های ترکیه گزارش داده اند که‌ فرودگاه ترکیه روز جمعه از ارائه سوخت به برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خودداری کرده و این اقدام موجب لغو یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی ایرانی شده است

به گفته رویترز شرکت سوخت‌رسان‌ ترکیه‌ای پترول اوفیسی دیروز جمعه از سوخت‌رسانی به برخی خطوط هواپیمایی خودداری کرده است.

روزنامه خبرترک هم گزارش داده است که پترول اوفیسی اعلام کرده است که سوخت هواپیماهای شرکت‌های ایرانی را تامین نخواهد کرد.

بنابراین گزارش، برخی هواپیماهای ایرانی در روز جمعه در فرودگاه استانبول سوختگیری نکردند و مجبور شدند حداقل یک پرواز خود را کنسل کنند. در حالی که بقیه هواپیماها هم تعداد مسافران خود را کاهش دادند تا بتوانند با سوخت کمتری پرواز کنند.