در حالی که واحدهای «قسد» (نیروهای سوریا دمکراتیک) به سوی شهر «هجین» در شرق دیر الزور، که یکی از مواضع اصلی تروریست‌های داعش است، پیشروی می‌کردند و در هر یک از شهر «السوسه» و «الشعفه» پیروزی‌هایی را در نبرد با داعش کسب می‌کردند و هزاران سوری را از دست داعشی‌ها نجات می‌دادند، همزمان رئیس‌جمهور ترکیه اردوگان تهدید کرد شرق الفرات را به وسیله نیروهای ارتش ترکیه تصرف خواهد کرد و نیروهای کورد «قسد» را تار و مار خواهد نمود؛ زیرا آنها را تهدیدی بر علیه امنیت ملی ترکیه می‌داند!
این مسئله بسیار شگفت است زیرا نیروهای «قسد» از دهم ستامبر ۲۰۱۸ ثابت کردند که در درگیری با داعش و اخراج نیروهای آن از ریف شرقی دیر الزور تلاش‌های زیادی کردند و توانستند با پشتیبانی نیروهای اتحاد بین‌المللی بر علیه داعش موفقیت‌های زیادی را کسب کنند و در این راه دست کم ۵۰۰ کشته دادند. آنها توانستند مقر اصلی داعش را که از راه آن به غرب سوریه وشرق عراق حملاتی را تدارک می‌دید آزاد سازند و در یک منطقه جغرافیایی سخت بر داعش پیروز شوند. همزمان با این حوادث ترکیه ایالات متحده را تهدید کرد که با هر گونه وجود نیروهای کوردی مبارزه خواهد کرد و هر گونه موجودیت کوردی در نزدیکی مرزهای خود را نابود خواهد کرد.
البته این بار نخست نیست که ترکیه بر ضد کوردهای سوریه اعلام جنگ می‌کند، اما نکته قابل توجه این است که هر گاه جنگ بر علیه تروریسم وارد مرحله پایانی می‌شود ترکیه بر طبل جنگ می‌کوبد و منجر به ناکامی پایان وجود تروریست‌ها می‌شود و باعث می‌گردد تروریست‌های تجدید قوا نمایند. ترکیه همواره بر ضد پشتیبانی آمریکا از «قسد» وارد عمل می‌شد امری که باعث توقف آموزش ۴۰ هزار نفر از این نیروها گشت. البته این بار تهدیدهای ترکیه از صرف بیان فراتر رفت و نیروهای زیادی از ارتش آن به این منطقه گسیل شدند و تانک‌های ارتش ترکیه را در آنجا مستقر ساختند. در این میان قرار بر این شد که ارتش آزاد از ناحیه «تل ابیض» و ارتش ترکیه از ناحیه «جرابلس» وارد عمل شوند. این در حالی است که قرار است هزاران تن از تروریست‌های جبهه النصره به منبج و شرق الفرات جابه‌جا شوند تا در این جنگ ترکیه، به کاربرده شوند. جنگی که جز ترک سازی منطقه هیچ توصیفی نمی‌تواند به خود بگیرد. شاید این بار نیز ترکیه بخواهد اسکندرون جدیدی را از خاک سوریه جدا سازد و به یغما برد.
از سوی دیگر واشینگتن به شدت در برابر این عملیات واکنش نشان داد و در طی بیانیه ای عنوان کرد که هر گونه عملیات نظامی در شرق الفرات برای ما یک خط قرمز است زیرا امنیت سربازان آمریکایی را به خطر می‌اندازد. آمریکا به ارتش آزاد سوریه و نیروهای معارض سوریه نیز هشدار داد که نباید در این عملیات مشارکت کنند زیرا هر گونه اقدام نظامی در این مناطق منجر به درگیری مستقیم با ارتش آمریکا خواهد شد. آمریکا بیان کرد که بهترین راه برطرف ساختن نگرانی‌های ترکیه از کوردهای سوریه گفتگو است.
البته اوضاع کنونی به شدت پیچیده شده‌است و شرایط به هم گره خورده‌است اما به هر حال نمی‌توان این نتیجه را گرفت که آمریکا که صدها میلیون دلار برای نیروهای کوردی هزینه کرده‌است بخواهد از پشتیبانی این نیروها دست کشد و آنها را به کام ترکیه بدهد. از سوی دیگر این تلاش‌های ترکیه خالی از کسب آرای انتخاباتی نیست که از طریق استفاده از امنیت ملی و قضیه کوردی آرای زیادی را به دست آورد.