انفجارهای روز چهارشنبه در بیروت چندین کشته بر جای گذاشت

انفجارهای روز چهارشنبه در بیروت چندین کشته بر جای گذاشت

کلیپ ویدئویی که اخیرا گردان های عبدالله عزام با عنوان “حمله به سفارتخانه ایران” منتشر کرده، اطلاعات زیادی در اختیار نمی گذارد. این کلیپ بمب گذار انتحاری معین ابوداهر از صیدون را که در محیطی محروم و حاشیه رشد کرده بود، نشان می دهد. او به عنوان یک رزمنده به عضویت گروه سنی شیخ احمد الاسیر در آمد و در نهایت درعملیات انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت کشته شد که در جریان آن ۲۳ نفر که اغلب غیرنظامی بودند، جان خود را از دست دادند.

این کلیپ ویدئویی همان رویه ای را دنبال می کند که القاعده دائما از آن استفاده می کند و طی آن برای جوانان سخنرانی های فرقه گرایانه به جای منطق ارائه می شود. این نخستین کلیپ ویدئویی در این زمینه است و با تاخیر، ماه ها پس از حمله به سفارت ایران منتشر شده است. در این کلیپ ابوداهر هشدار می دهد که شمار بیشتری از بمب گذاران انتحاری اهداف مربوط به حزب الله را هدف قرار خواهند داد. این تصاویر، که با آرم بنیاد الاوزعی – که ظاهرا نسخه لبنانی شاخه رسانه ای القاعده یعنی السحاب است – بود به نظر تولید لبنان می آمد.

تولید کنندگان این کلیپ ویدئویی علاقه زیادی داشتند بر بعضی بخش های آن با عنوان “جنایات ایران و عناصر آن علیه سنی ها” تاکید کنند که تصاویری را از اجساد مردمی که در سوریه کشته شده اند و نیز سخنرانی های حسن نصرالله رهبر حزب الله در حمایت از فعالیت های رزمی حزبش در کنار رژیم سوریه نشان می دهد.

در همین حال، نگران کننده ترین بخش این تصاویر هنگامی است که ابوداهر خطاب به روحانیون سنی می گوید: “من از علمایمان می خواهم از جوانان بخواهند وارد جهاد شوند، چرا که این یک وظیفه است، و اگر شما به حرکت درآیید، جوانان نیز با شما حرکت خواهند کرد.”

در واقع، همزمان با انتشار این کلیپ ویدئویی، روزنامه نگارانی که در امان محاکمه ابوقتاده روحانی تندرو را پوشش می دادند از حمایت او از حملات انتحاری در لبنان گزارش داده اند. هنگامی که یکی از خبرنگاران از ابوقتاده درباره غیرنظامیانی که بر اثر این انفجارها کشته شده اند، پرسید، وی گفت: “حزب الله مسئول است و نظر غیرقابل بحث دینی آنست که آنها همگی به خاطر نیاتشان مستحق آن هستند.”

ابوقتاده در دهه ۱۹۹۰ میلادی فتوایی را برای قتل صادر کرد که بر اساس آن گروه های تروریستی در الجزائر به کشتن غیرنظامیان از جمله کودکان اقدام کردند.

در این میان از خبرنگاران درخواست شده است درباره انتشار چنین کلیپ های ویدئویی که در آن قتل های فرقه ای به نمایش در می آید و بیانیه هایی توسط روحانیون تندرو را شامل می شود تجدید نظر کنند چرا که این تصاویر می تواند ضعف جوانان آشفته مانند ابوداهر را تشدید و آنها را متقاعد کند به موج کنونی کشتار بپیوندند. د رهمین حال، توان اخبار، عکس ها و کلیپ های ویدئویی در رسیدن به مردم بیشتر از اقدامات برای کنترل آنها است، و چنین کاری عملا مانع این اقدامات نخواهد شد.

البته در اینجا باید بپذیریم که اقدامات به منظور کنترل عقاید تندروانه بدون اذعان به گناه بزرگ تری که توسط حزب الله صورت گرفته و هنوز هم صورت می گیرد، یعنی مشارکت در جنگ در کنار رژیم سوریه و ایفای نقش در تشدید تنش های فرقه ای، ممکن نیست.

بخش مهم مبارزه با تکفیری گری و افراطی گری آنست که اقدامات در این زمینه باید علل خارجی و داخلی پدیده را همزمان هدف قرار دهند، عللی که نمونه آنها در داخل ابوقتاده و ایدئولوژی تکفیری و در خارج حزب الله است.

اگر کمتر از این هر کاری صورت گیرد، همچنان همان کلیپ های ویدئویی و بیانیه ها را دریافت خواهیم کرد، در حالی که هر روز چنین انفجارها و کشتارهایی را شاهد خواهیم بود.