اصرار دی‌میستورا به نظارت سازمان ملل بر عملیات قانون اساسی… تغییر بیانیه اختتامیه نشست توسط وزرای کشورهای ضامن

لندن: ابراهیم حمیدی

سه مشکل عمده روز گذشته باعث عدم موفقیت نشست وزیران خارجه کشورهای ضامن روند آستانه-سوچی در ژنو شد.
یک سیاستمدار غربی در این باره به «الشرق الاوسط» گفت: مشکلاتی که منجر به شکست نشت وزرا شد عبارتند از: یک؛ اختلاف بر سر نقش سازمان‌ملل در عملیات قانون اساسی: به طوری که دی میستورا قائل به نظارت بر این روند توسط سازمان ملل و ضامنین تنها پیشنهاد برگزاری جلسه‌های کمیته در سازمان ملل یا ژنو را دادند.
دوم؛ ویژگی‌های روند کار کمیته قانون اساسی: سازمان ملل خواستار تعیین فوری این ویژگی‌ها شد نه اینکه به سال آینده در زمان گیر بیدرسون موکول شود.
سوم؛ ترکیب فهرست سوم کمیته که شامل مستقلان و نمایندگان جامعه مدنی است؛ و همچنین عجله مسکو برای کسب موافقت بر سر آن است.
منابعی آگاه به «الشرق الاوسط» اطلاع دادند که شکست نشست منجر به تغییر مضمون بیانیه پایانی آن از سوی وزرا شد به طوری که عبارت «اعلام تشکیل کمیته قانون اساسی با هماهنی تمام اطراف» در این بیانیه برداشته شد و به اعلام نتایج مثبت مذاکرات وزرای کشورهای ضامن با اطراف سوریه در جهت تشکیل کمیته تغییر یافت.
یک منبع از معارضان سوریه به نقل از مسئولی غربی دی میستورا بر این نظر بود که دادن سهم ۳۰ نفر به دولت سوریه و ۲۰ نفر به معارضان از فهرست سوم، باعث نقض مفهوم بیانیه کنفرانس ملی در سوچی می‌شود که در آن قید شده‌بود فهرست سوم از آن نمایندگان جامعه مدنی، مستقلان، اقلیت‌ها و عشایر است.
روسیه نیز به موضع خود در بدست آوردن ۶۰ درصد کمیته پایبند بود که این اتفاق یعنی سلطه نیروهای دولت بر مساحتی از سوریه که هم‌پیمانان واشینگتن و آنکارا در آن قرار دارند.
دمشق نیز اصرار در به دست آوردن دو سوم کمیته، صلاحیت نامگذاری اعضای فهرست سوم و حذف اسامی پیشنهادی دی میستورا را از آن داشت.
بعد از این مذاکرات ماراتونی وزیران کشورهای ضامن روند آستانه-سوچی به خواندن بیانیه پایانه نشست بدون تشکیل کنفرانس مطبوعاتی اکتفا کردند.
لاوروف اعلام کرد که به دی میستورا نتایج مثبت مذاکرات با اطراف سوری در خصوص کمیته قانون اساسی ابلاغ شد و کشورهای ضامن بر عزم خود برای مشارکت در آغاز کار کمیته از طریق تعیین اصول اداری آن با هماهنگی اطراف سوریه و فرستاده سازمان ملل تأکید کردند.
استفان دی‌میستورا نیز بعد از این نشست تأکید کرد که باید گام‌های ماراتنی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برداشته شود.
وی اعلام کرد که امروز گوتریش و فردا شورای امنیت را در جریان روند این نشست قرار می‌دهد.
وی عنوان کرد: باید تلاش بیشتری برای اقدامات لازم جهت تشکیل کمیته‌ای جامع، متعادل و معتبر صورت بگیرد.