سهم درآمدهای غیرنفتی ۳۲ درصد کل درآمدهای سعودی شد

دمام: عبید السهیمی

در طول پنج سال گذشته میزان درآمدهای غیرتفتی پادشاهی سعودی از ۳۳٫۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ بر اساس پیش‌بینی‌ها به ۸۳٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش می‌یابد.
به گزارش الشرق الاوسط، این رشد نشان دهنده اقدامات سعودی در توسعه پایه اقتصاد و تنوع منابع درآمدی جکومت است به طوری که همزمان با کاهش قیمت نفت دولت سعودی بودجهٔ تریلیونی و رشد هزینه‌ها و درآمدهایی را اعلام کرد که دیگر در گرو قیمت نفت نیستند.
بعد از اعلام بودجه، شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با اشاره به ادامه اجرای اصلاحات اقتصادی و ساختاری در تمام زمینه‌ها، تأکید کرد که دولت به تنوع منابع درآمدی و تقویت پایداری مالی ادامه می‌دهد.
احسان بوحلیقه عضو سابق شورای اقتصاد سعودی در این باره به اهمیت گام‌های سعودی در زمینه عدم اکتفا به یک مورد برای درآمد دولت و پیروی از اصل تنوع منابع درآمدی تأکید کرد.
وی اشاره کرد آنچه مایه خوشحالی است این است که سعودی با وجود کاهش قیمت نفت از بودجه‌ای بزرگ رونمایی کرد.
وی عنوان کرد: گام‌های سعودی در مسیر اقتصاد طبیعی که متأثر از قیمت نفت نباشد فعال است و از طریق فعال کردن تمام کانال‌های اقتصادی و منابعی که خزانه‌داری عمومی را فراهم می‌کند، صورت می‌گیرد.
وی اذعان کرد میزان مشارکت درآمدهای غیرنفتی از کل درآمدهای کشور از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۸ رسید به طوری که متوسط رشد درآمدهای غیرنفتی به سالانه ۲۰ درصد رسید. این درآمدها ۱۰ درصد تولیدات داخلی را در سال ۲۰۱۹ تشکیل می‌دهد که مبلغ آن ۸۳۳٫۴ میلیارد دلار است.
گفتنی است پادشاهی سعودی در سال ۲۰۰۹ طرح تنوع درآمدی، سرمایه‌گذاری در معدن، شبکه‌های حمل و نقل و توسعه خدمات را راه اندازی کرد و میزان هزینه‌های سرمایه‌گذاری دولت از سال ۲۰۰۹ تا پایان سال ۲۰۱۵ به ۵۰۳٫۳ میلیارد دلار رسید.
در طول ۷ سال دولت سعودی در پروژه‌های خدماتی و توسعه آن سرمایه‌گذاری کرد و این طرح‌ها به مرور زمان به ثمر نشست به طوری که میزان درآمدهای غیرنفتی ۳۲ درصد از کل درآمدها را شامل شد.