اکتشاف جدید محققین برای جلوگیری از ریزش مو
یک گروه پژوهشی بین المللی از عطر چوب صندل برای تحریک رشد پیازچه‌های موی انسان استفاده کرد.
به گزارش الشرق الأوسط، نتایج تحقیقات این گروه روز سه شنبه مورخ ۱۸ سپتامبر منتشر شد.
در این نتایج آمده است می‌توان این واسطه شیمیایی را به منزله آغاز تولید ماده‌ای دانست که مانع از ریزش مو مى شود.
گیرنده‌های بویایی یکی از گیرنده‌های شیمیایی موجود در سیستم پوست است که سیگنال‌های هورمونی را شناسایی می‌کنند.
بر اساس گفته‌های محققین این واسطه‌ها بر روی بافت خارجی بینی نیز وجود دارند.
هنگامی‌که مواد مناسبی که حامل پیام‌های هورمونی است روی این گیرنده‌ها قرار بگیرد سیگنال‌هایی به سلول‌های مرتبط ارسال می‌کنند که منجر به شناسایی عطر و بو و واکنش نسبت به آن می‌شوند.
به عنوان مثال گیرنده R2AT4 که مختص بویایی است به التیام زخم‌های روی پوست انسان کمک می‌کند.
این گروه پژوهشی که سرپرستى آن را رالف بوس از دانشگاه منچستر و جیریمی شیریت از آزمایشگاه موناستریم به عهده دارند در یکی از آزمایشگاه‌های پژوهشی شهر مونستر آلمان احتمال تاثیر این گیرنده را بر رشد مو بررسی کردند.
در این راستا، محققین تعدادی پیارچه موی انسان را در آزمایشگاه کاشتند سپس سعی کردند که با عطر مصنوعی چوب صندل آنها را تحریک کرده و واکنش‌های آنها را بررسی کنند.
نتایج این پژوهش حاکی از این بود که عطر مصنوعی چوب صندل باعث جلوگیری از مرگ سلول‌های کراتینی پیازچه شده و عامل IGF1-  که مختص رشد مو در قسمت خارجی پیازچه است را تحریک کرده و منجر به طولانی شدن مدت رشد مو می‌شود. این سلول‌های کراتینی در واقع ۹۰ درصد پوست انسان را تشکیل می‌دهند.
هنگامیکه محققین مانعی برای رسیدن عطر به این گیرنده استفاده کردند این واکنش‌ها متوقف شد. بنابراین به این نتیجه رسیدند که سیگنال‌هایی که از طریق گیرنده OR2AT4 به پیازچه‌ها می‌رسد در محله رشد مو، برای این پیازچه ها‌ ضروری بوده و مانع از به هم ریختن سیستم آنها می‌شود.
حال این سوال به وجود می‌آید، ماده‌ای که بطور طبیعى این گیرنده را  به پیازچه مو وصل می‌کند چیست؟ این سوالی است که محققین تا کنون به جواب آن دست نیافته‌اند.
ولی آنها اذعان داشتند که استفاده از یک واسطه شیمیایی همچون عطر مصنوعی چوب صندل و وصل آن به گیرنده OR2AT4 از طریق گذاشتن آن بر ریشه مو، مى تواند کارساز باشد.
شایان ذکر است که اوایل سال جاری گروهی از محققین به سرپرستی «بوس» ماده‌ای برای جلوگیری از ریزش مو از طریق مجله «پلاس بیولوژی» معرفی کردند که در اصل برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شد.