بریتانیایی‌های مقیم فرانسه ۱۲ ماه مهلت دارند تا وضعیت خود را مشخص کنند

پاریس: میشل ابونجم

در پی نگرانی خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا، پاریس اقدام به اتخاذ تدابیری برای کاهش پیامدهای آن بر شهروندان، سازمان‌ها و شرکت‌های خود کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، شکست ترزا می در خصوص کسب توافق برای برکسیت به مثابهٔ زنگ خطری برای فرانسه بود.
در همین راستا ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه روز گذشته جلسه‌ای گسترده با مشارکت ۲۰ وزیر و نماینده وزیران در جهت توافق بر طرحی برای مقابله با تأثیر خروج بریتانیا بر اقتصاد فرانسه تشکیل داد.
فیلیپ گفت: این برنامه شامل تدابیر قانونی و قضایی است تا هیچ وقفه قانونی ایجاد نشود و از حقوق اتباع و شرکت‌های ما حفاظت شود.
دولت فرانسه خواستار اجرای فوری این طرح است از همین رو پارلمان از روز گذشته شروع به تصویب قانونی کرد که به دولت اجازه دهد در این زمینه وارد عمل شود.
بر مبنای این قانون، پنج دستور مطرح و تصویب شد و نخستین دستور، روز چهارشنبه صادر می‌شود که در خصوص شهروندان بریتانیایی مقیم فرانسه و کارت‌های اقامتی آنها است.
مهم‌ترین بخش این دستور این است که پاریس-در صورت اقدام متقابل بریتانیا- به بریتانیایی‌های مقیم فرانسه اجازه می‌دهد که تا ۱۲ ماه بدون کارت اقامت به اقامت خود در این کشور ادامه دهند تا در این فرصت بتوانند کارت اقامت دائم خود را دریافت کنند که یا شامل کارت اقامتی است که شامل کسانی می‌شود که از ۵ سال به بالا در فرانسه اقامت دارند یا کارتی هم‌سو با وضعیت کسانی است که از شرایط ۵ سال بهره‌مند نیستند.
دیگر دستورات به تدریج اعلام خواهد شد و شامل بخش گمرک، حمل و نقل، عملیات مالی و همکاری دفاعی و نظامی میان دو کشور است.
نخست‌وزیر فرانسه همچنین اعلام کر د طرح سرمایه‌گذاری بیش از پنجاه میلیون یورویی را در بنادر و فرودگاه‌های فرانسه اجرا می‌کنند که مبادلات تجاری و رفت و آمد میان دو کشور از طریق آن صورت می‌گیرد برای همین ششصد نیروی جدید در این زمینه برای مقابله با فشارهایی استخدام می‌کنند که در نتیجهٔ پیامدهای خروج بریتانیا بر آن وارد می‌شوند.
اما با وجود همهٔ نگرانی‌های ذکر شده بسیاری بر این باور هستند که خروج بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا فرصتی برای کشورهای اروپایی فراهم می‌آرود که بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های مالی که بریتانیا را ترک می‌کنند وارد آنها شوند و فرانسه امیدوار است بخشی از آنها را جذب کند.