یک منبع به «الشرق الأسط» : هادی امروز جانشین رئیس جمهور را معرفی می کند* درگیری های مرزی شورشیان را در هم می کوبد ۵۰۰ کشته از آغاز «طوفان قاطع»

متصاعد شدن دود از ساختمان آکادمی نظامی در صنعا که عبدالملک الحوثی آن را مقر خود قرار داده بر اثر حمله جنگنده های ائتلاف (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

متصاعد شدن دود از ساختمان آکادمی نظامی در صنعا که عبدالملک الحوثی آن را مقر خود قرار داده بر اثر حمله جنگنده های ائتلاف (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

منابع آگاه یمنی روز گذشته به «الشرق الأوسط» تأکید کردند که علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن در صدد پیشنهاد طرحی برای آتش بس می باشد که شامل عقب نشینی حوثی ها از صنعا و شهر عدن جنوبی و همچنین تحویل دادن سلاح است. این طرح نشان می دهد که صالح از هم پیمانان حوثی خود دست کشیده است.

این منابع توضیح دادند که ابوبکر القربی، وزیر خارجه سابق یمن و معاون دبیر کل حزب کنگره خلق، که صالح ریاست آن را به عهده دارد، یمن را ترک کرد تا در سفری به چندین پایتخت طرح صالح را به آنها ارائه دهد. منابع همچنین گفتند که این طرح شامل توقف عملیات نظامی و بیرون رفتن شبه نظامیان مسلح از وزارت خانه ها و نهادهای دولتی در صنعا و عدن و تحویل سلاح های خود به نهادهای نظامی که در نبرد شرکت نداشته اند می باشد. این طرح همچنین شامل آغاز گفتگو در سایه ابتکار خلیج است.

اما دکتر ریاض یاسین وزیر خارجه یمن برای «الشرق الأوسط» فاش کرد که نهادهای مسؤل در یمن امکان خروج القربی را از یمن به جیبوتی فراهم کردند به شرطی که به مشروعیت یمن پایبند شود یا سکوت کند و هیچ فعالیت سیاسی را انجام ندهد. وی افزود که القربی بلافاصله پس از خروج از یمن نظرش را عوض کرد و تصمیم گرفت سفری به چند کشور انجام دهد. وی تأکید کرد که به همه نمایندگان دیپلماتیک در خارج اطلاع داده است که از افراد وابسته به صالح استقبال نکنند.

از جانب دیگر، یک منبع عالیرتبه در حکومت شرعی یمن به «الشرق الأوسط» تأکید کرد که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور امروز یک جانشین برای رئیس جمهور تعیین خواهد کرد. این شخص یکی از سیاستمدارانی است که در دولت یمن فعالیت می کرد و هفته گذشته به ریاض آمده بود.

در زمینه میدانی، جنوب یمن نبردهای خونینی شاهد بود که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ نفر از شورشیان و طرفداران هادی شد.

در همین راستا، سرتیپ احمد عسیری سخنگوی «طوفان قاطع» تإکید کرد که دلایلی وجود دارد که نشان می دهد ایران اقدام به آموزش و حمایت از شبه نظامیان حوثی و رساندن کمک های تسلیحاتی به آنها می کند. عسیری گفت که جنگنده های ائتلاف تا ظهر روز گذشته ۱۲۰۰ پرواز، به میانگین روزانه ۸۰ پرواز انجام داده اند و بیشترین تعداد پروازهای انجام شده در یک روز به ۱۲۰ پرواز رسید.

همزمان با درگیری در مرز نجران، وزارت دفاع عربستان از کشته شدن ۳ افسر در منطقه خبر داد که به علت اصابت خودروی گشت زنی آنها توسط خمپاره ای که از یمن شلیک شده بود کشته شدند. این وزارت خانه همچنین تأیید کرد که آمار کشته شده گان حوثی از زمان آغاز عملیات «طوفان قاطع» در دو بخش جازان و نجران، به ۵۰۰ تن رسید.