سخنان مکرون خطاب به مردم و هشدار وزیر کشور درباره نفوذی های خارجی

پاریس: میشل ابو نجم

پاریس نگران دوباره چشم به شنبه سیاه دیگری دوخته است. وزارت کشور و اداره پلیس در اقدامی بی سابقه همه نیروی خود را برای روز شنبه (۸ دسامبر-۱۷ آذر) بسیج کرده است. پاریس تا به حال یعنی بعد از آغاز اعتراضات جلیقه زردها چنین حضور امنیتی گسترده ای به خود ندیده است.
حضور خودروهای گشت ارتش فرانسه از روز پنجشنبه (۶ دسامبر-۱۵ آذر) در مناطق مهم و حساس پایتخت به چشم می خورد و مردم را به یاد دوره منع رفت و آمد و آماده باش دستگاه های امنیتی برای مقابله با عملیات تروریستی انداخت.
نیروهای امنیتی نه تنها در پایتخت بلکه در همه بخش های فرانسه مستقر شده اند و روز شنبه دستکم ۸۹ هزار مامور از جمله ۸ هزار نفر در پاریس مستقر می شوند. کما اینکه فراخوان ۲۴ هزار نیروی ذخیره شامل مامور پلیس و ژاندارم و پلیس ضد شورش مازاد بر هفته گذشته را نباید از یاد برد. پاریسی ها برای اولین بار تانک در خیابان های شهرشان می بینند که آماده یورش و عبور از موانع حتی آتش گرفته هستند. کار ماموران امنیتی هفته گذشته به دلیل همین موانع دشوار شده بود اما حالا این تانک ها به کمک پلیس آمده اند.
ریچارد لیزوری رییس ژاندارمری ملی فرانسه از این اقدامات امنیتی با عبارت «بی سابقه» یاد کرد.
وزارت کشور از یک برنامه امنیتی ویژه برای مقابله با «موج چهارم» اعتراضات خبر داد.
شهرداری و وزارت کشور اقداماتی مثل تعطیلی اماکن گردشگری مثل برج ایفل و طاق نصرت و موزه لوور و تئاترها و مسابقات ورزشی در نظر گرفته است. شهرداری از مغازه داران در مناطق اعتراضات مثل خیابان شانزلیزه خواسته مغازه هایشان را تعطیل کنند.
تیم الشرق الاوسط روز پنچشنبه (۶ دسامبر) از جاده شانزلیزه بازدید کرد. نکته قابل توجه این بود که ده ها کارگر شهرداری سرگرم برداشتن کلیه وسایل و ابزارهایی بودند که احتمالا معترضان یا نفوذی های آشوبگر از آن ها برای ساخت مانع یا پرتاب به سمت پلیس استفاده می کنند. ویترین مغازه های معروف شانزلیزه و خیابان های اطراف با تیرهای چوبی ضخیم پوشیده شده تا از تخریب و شکسته شدن یا دزدی در امان بمانند.
این تدابیر امنیتی بیانگر نگرانی شدید حکومت از این است که مبادا تظاهرات شنبه همچون تظاهرات شنبه گذشته به خشونت کشیده شود. مقام های ارشد حکومتی و وزیران و دستگاه های امنیتی و سیاسی در سه روز گذشته درباره آنچه در تظاهرات شنبه روی می دهد هشدار دادند و گاهی هم به مبالغه روی آوردند. برخی از «جلیقه زرد» هایی که اسم خود را «آزادیخواه» گذاشته اند از هواداران این جریان خواستند تا در پاریس راهپیمایی نکنند چرا که حکومت می خواهد آنها را به عنوان آشوبگر معرفی کند و وجهه و اعتبارشان را مخدوش کند.
کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه در نشست خبری به مواردی از فراخوان های تهدید آمیز در شبکه های اجتماعی مثل «مانو (امانوئل مکرون)جنبش ادامه دارد» و «همه پیش به سوی پاستیل» اشاره کرد. انقلاب ۱۷۸۹ میلادی (۱۱۶۸) با در اختیار گرفتن کنترل قلعه پاستیل «نماد سرکوب نظام پادشاهی آن دوره» آغاز شد. انحلال مجلس از جمله خواسته های مطرح در شبکه های اجتماعی است.
وزیر کشور با لحن تندی درباره «نیروهای رادیکال و مخرب نفوذی در تظاهرات» هشدار داد و گفت احتمال حضور نیروهای تندروی خارجی هم وجود دارد.
او همچنین گفت گروه های راست یا چپ افراطی به دنبال افزایش تنش و نفرت پراکنی و خشونت هستند.

پرزیدنت مکرون اما هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است. رییس پارلمان گفت «قرار بود رییس جمهور هفته گذشته سخنرانی کند اما او نمی خواهد بنزین روی آتش بریزد.»
ناظران بر این باورند مکرون منتظر است تا دستگاه های امنیتی کنترل اوضاع را در اختیار بگیرند و دامنه خشونت ها کاهش یابد. چیزی که نه تنها تا الان اتفاق نیفتاده بلکه خلاف آن روی داده است.
حالا تنها دلخوشی دولت ایجاد چند دستگی میان جلیقه زردها است. دولت فرانسه در مقابل خواسته های اولیه معترضان مثل عدم افزایش مالیات بر فرآورده های نفتی در ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) عدم افزایش قیمت گاز و برق در سال آینده کوتاه آمد. دولت همچنین از احزاب و انجمن های صنفی برای دعوت به آرامش و گفتگو و پرهیز از خشونت کمک گرفت و در آخرین مورد هم از کارفرمایان خواست تا برای افزایش قدرت خرید کارکنان پاداش برای آنان در نظر بگیرند. اما به هر حال چشم ها به پاریس دوخته شده تا ببینند تب و تاب اعتراضات شنبه چه اندازه است و اینکه اقدامات دولت کارساز بوده و یا اینکه کشور در مسیر افزایش تنش قرار گرفته است.