لاوروف: جنوب دریای مدیترانه مرکز تنش بین‌المللی است

مسکو: رائد جبر

وزیر خارجه روسیه روز گذشته در مصاحبه با یک روزنامه یونانی، با اشاره به بحران‌های پی در پی جنوب دریای مدیترانه در سال‌های اخیر که منجر به عدم توازن فرقه‌ای ناشی از خروج جمعی جمعیت مسیحی شد، عنوان کرد: جنوب دریای مدیترانه منبع اصلی تنش و تهدیدات خطرناکی همچون تروریسم، مهاجرت غیرقانونی، تجارت مواد مخدر و جرم و جنایت است.
به گزارش «الشرق الاوسط»، سرگئی لاورورف تأکید کرد این وضعیت در نتیجه طرح‌های مهندسی ژئوپلتیکی است که به وسیله کشورهای قدرتمند که در امور داخلی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دخالت و الگوهای توسعه و تغییرات متفاوت با ماهیت آن اعمال می‌کنند، صورت گرفته‌است.
وی با اشاره به اینکه همیشه فعالیت‌های روسیه برای بهبود وضعیت منطقه بوده است، گفت: به لطف اقدامات نظامی و سیاسی روسیه، مشت محکمی به تروریست‌های سوریه زده شد و شرایط برای شروع عملیات سیاسی و بازگشت پناهندگان فراهم شد.
وی همچنین به تلاش‌های روسیه، تهران و آنکارا برای تشکیل کمیته قانون اساسی و اجرای ماموریت‌های بزرگ در زمینه بازسازی و ایجاد زیرساخت‌های سوریه اشاره و بر ضرورت مشارکت بین‌المللی برای کاهش مهاجرت به اروپا تأکید کرد.
گفتنی است که پرونده جنوب دریای مدیترانه را ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیش‌تر با انتقادهای تندی به ایالات متحده آمریکا مطرح کرد.
وی آمریکا را به تقویت نظامی خود در جزیره قبرس در برابر حضور نظامی روسیه در سوریه متهم و تأکید کرد مسکو در صورتی که آمریکا حضور نظامی خود را در قبرس تقویت کند پاسخ او را با اقداماتی مناسب خواهد داد.
وی با اشاره به وجود اطلاعاتی در خصوص اینکه واشینگتن در سایه موفقیت عملیات هوایی روسیه در سوریه در حال بررسی تقویت نظامی خود در قبرس برای مقابله با نفوذ زیاد روسیه در آن است، عنوان کرد: هیئتی از کارشناسان نظامی آمریکا مدتی پیش پایگاه‌های مهم نظامی جزیره را بازرسی کرده تا قابلیت ایجاد پایگاه‌هایی برای استقرار نیروهای مسلح آمریکا را در آنجا بررسی کند. همچنین در حال حاضر مذاکراتی با نیکوزیا در خصوص امور مختلف توسعه همکاری نظامی-فنی دارند.
وی ادامه روند نظامی کردن جزیره و کشاندن آن به طرح‌های آمریکا و ناتو را دارای تبعاتی خطرناک برای ثبات قبرس دانست و عنوان کرد: مسکو نمی‌تواند از ماهیت ضدروسی این طرح‌ها چشم پوشی کند.