شاید رباینده «داعش» نباشد

یک اسرائیلی و چند شخصیت دولتی مذاکرات آزادی ربوده‌شدگان را انجام می‌دهند

بیروت: کارولین عاکوم

خانواده‌های ربوده‌شدگان السویدا با برگزاری تظاهرات، خواستار آزادی فرزندان خود از دست «داعش» شدند. این درحالی است که داعش آزادی آنان را منوط به دادن جزیه اعلام کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این باره اعلام کرد؛ تنها مانع پیشروی آزادی ربوده‌شدگان تامین ۲۷ میلیون دلار است یا به عبارتی دیگر بابت هر نفر یک میلیون دلار از رژیم درخواست کرده است. این پیشنهاد داعش درحالی اتفاق می‌افتد که پیش از این رژیم سوریه با آزادی ۳۸ تن از همسران سرکرده‌های داعش موافقت کرده بود.
اما تاکنون آنچه مشخص است «داعش» مسئولیت عملیات ربودن و اعدام در استان السویدا را بر عهده نگرفته است و همچنان این پرونده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، به ویژه پس از حمله نیروهای رژیم سوریه به این منطقه در ژانویه گذشته که به کشته شدن ۲۵۰ نفر انجامید.
در همین راستا منابع دروزی مخالف در گفتگو با «الشرق الاوسط» از دست داشتن رژیم و برخی شخصیت‌های آن در این پرونده خبر دادند که در بین آنها یک اسرائیلی مقیم در اسرائیل به چشم می‌خورد.
رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این زمینه به «الشرق الاوسط» گفت: «شک دارم که ربوده‌شدگان نزد گروه داعش هستند… پرسش‌های فراوانی درباره ربایش آنان و ربایندگان وجود دارد، به ویژه اینکه کانال ارتباطی و اطلاعات و احوال ربوده‌شدگان فقط دست کسانی است که عضو رژیم دمشق است… و اخیرا نیز خبر پرداخت جزیه را مخابره کردند».
گروه داعش در ۲۵ ژانویه چند حمله همزمان را به شهر السویدا و حومه آن انجام داد که تقریبا ۲۵۰ نفر از دروزی‌ها را کشت و ۳۰ نفر دیگر را ربود. ربوده‌شدگان ۱۴ زن به همراه ۱۶ فرزند آنها هستند.
داعش پس از آن درخواست جزیه ۲۷ میلیون دلاری را از خانواده‌ها کرده و از آن زمان تا حالا سه تن از ربوده‌شدگان را اعدام کرده است.
این گروه همچنین یک شرط‌ دیگر گذاشته است که رژیم سوریه باید حملات خود علیه منطقه کویری «تلول الصفا» را متوقف کند.