ثبت جزئیات فعالیت هیأت‌های اعزامی از قرن نوزدهم تاکنون

قاهره: صفاط عاشور

اشتیاق فرانسوی‌ها برای مصر هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد، آنها یک سال پس از خروج نیروهای خود بعد از حمله به مصر، اولین گروه باستان‌شناسی خود را در سال ۱۸۰۲ به این کشور اعزام کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، مشارکت فرانسه در باستان شناسی مصر تاکنون قطع نشده و پس از تأسیس مؤسسه باستان شناسی شرقی فرانسه در قاهره، به هیأت‌های اعزامی دائم تبدیل شده است.
در همین راستا صدور نسخه عربی کتاب جدید «تصاویری از مصر… گنج‌های تصویری» امری ضروی به نظر می‌رسد. این کتاب توسط دو دانشمند مصرشناس ماری لس آرنت و دالوین دروئو نگاشته شده و از سالهای حضور در مصر سخن می‌گوید.
این کتاب شامل ۴۸ عکس است که در طول مدت حفاری‌های فرانسه در مصر طی قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی گرفته شده و برای اولین بار به نمایش گذاشته می‌شوند. این تصاویر علاوه بر ۱۵ هزار پانل شیشه‌ای و ۴۰۰ نگاتیو در مؤسسه باستان شناسی مصر بایگانی شده است.
این کتاب همزمان با نمایشگاه عکس مؤسسه فرهنگی فرانسه در منیره، منتشر شد. در این نمایشگاه پانل‌های شیشه‌ای و نگاتیوهای مربوط به پروژه‌ای که از سال ۲۰۱۰ آغاز شده به معرض نمایش گذاشته شده است.
در سال ۲۰۱۶ اولین نمایشگاه عکس در مرکز «سعد زغلول» برگزار شد. مؤسسه باستان شناسی فرانسه سالانه ۱۳ هزار سند آرشیوی جدید را پس از ترمیم و اصلاح منتشر می‌کند.
ماری لس در پاسخ به این سؤال که دلیل علاقه فراوان فرانسوی‌ها به آثار باستان شناسی مصر، به ویژه پس از مشارکت در رمزگشایی زبان هیروگلیف توسط دانشمند فرانسوی، فرانسوا شامپولیون چیست، گفت: «ما مصر را دوست داریم و عشق قابل توصیف نیست.»
عکس‌های این کتاب که توسط عکاسان فرانسوی و آدم حنین عکاس مصری در دهه ۱۹۷۰ گرفته شده، با دوربین‌ها و تکنیک‌ها عکاسی محدود آن دوره تصویربرداری شده است. به طوری که علائم آسیب‌دیدگی در برخی از عکس‌های موجود در کتاب مشاهده می‌شود.
در این کتاب به زندگی اجتماعی مردم مصر نیز پرداخته شده، کما اینکه تصاویری از عادات و رسوم آنان در عروسی‌ها دیده می‌شود.
سرژ سونرون و جان فرانسوا تصاویری از زندگی روزمره کارگران مصری در اماکن حفاری شده را ثبت کرده‌اند. در این تصاویر کارگران با لباس سفید (جلباب) و عمامه های سفید دیده می‌شوند.