لندن – عادل السالمی

صف کشیدن و شوق زدگی نمایندگان مجلس ایران برای سلفی گرفتن با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهوری واکنش های منفی داشته است.

انتشار عکس های نمایندگان مجلس که با موبایل های خود در حال سلفی گرفتن با موگرینی هستند  موجی از ابراز تعجب را در شبکه های اجتماعی در ایران به دنبال داشته است. این در حالیست که یکی از عکس های دسته جمعی نمایندگان با فدریکا موگرینی را حسن قشقاوی معاون کنسولی وزیر امور خارجه گرفته است.
فیگورهای برخی نمایندگان موبایل به دست برای عکس گرفتن از موگرینی که حسن قشقاوی وی را همراهی می کرد به شکل گسترده ای در خبرگزاری های رسمی ایران منتشر شد. خود حسن قشقاوی هم در حال گرفتن عکس دسته جمعی نمایندگان با موگرینی بود.

خبرگزاری تسنیم وابسته به ارگان سپاه نخستین خبرگزاری بود که عکس های نمایندگان را منتشر کرد. علیزضا سلیمی نماینده مجلس در گفت و گو با تسنیم از احتمال بررسی گرفتن سلفی نمایندگان با موگرینی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خبر داد و گفت اگر شکایتی از سوی نمایندگان در این زمینه به هیات ارجاع شود آن را بررسی می کنیم.

سلیمی همچنین در گفت و گو با خبرگزاری مهر اقدام نمایندگان را نشان دهنده خود کم بینی و خودباختگی خواند.

البته این اولین باری نیست که عکس های نمایندگان مجلس در ایران جنجال آفرین می شود. در سال ۲۰۱۲ میلادی هم رسانه های داخلی عکس هایی از نمایندگانی در حالت خواب منتشر کرد که به دنبال آن مجلس طرح محدودیت عمل عکاسان خبری را به رای گذاشت. این طرح رای کافی نیاورد.

سلفی گرفتن نمایندگان با موگرینی در شبکه های اجتماعی تنها دقایقی بعد از انتشار تصاویر در خبرگزاری های رسمی منتشر شد و موجی از خشم و نارضایتی به دنبال داشت. کاربران ایرانی با راه اندازی «سلفی حقارت» به شکل گسترده ای به انتقادات اقدام نمانیدگان برخاستند. برخی از کاربران به مسخره کردن سلفی گرفتن نمایندگان پرداختند و برخی هم از این اقدام ابراز خشم کردند. این هشتگ ها در واقع فرصتی برای بیان کردن مشکلات زنان در جامعه ایران فراهم کرد.

موگرینی قبل از سفر به تهران برای مشارکت در مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس برای آغاز به کار دور دوم ریاست جمهوری با انتقادهای سازمان های حقوق بشری مواجه شده بود. سازمان عفو بین الملل پیشتر از اتحادیه اروپا خواسته بود تا در مورد پرونده حقوق بشری ایران سکوت نکند و موضع سخت گیرانه تری با مقام های ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر در این کشور در پیش بگیرد.

واکنش ها در شبکات اجتماعی نسبت به سلفی نمایندگان با موگرینی متفاوت بود اما اکثریت قریب به اتفاق کاربران از این رفتار «غیر اخلاقی» نمایندگان ابراز خشم نموده و معتقدند که این اقدام جایگاه نمایندگی مجلس را تنزل داد. به عقیده این گروه واکنش نمایندگان مجلس نسبت به حضور خانم خارجی در مجلس در حالی صورت می گیرد که زنان در ایران از دست یابی به حقوق قانونی خود محروم بوده و با محدودیت هایی روبرو هستند. گروهی دیگر اما از سلفی موگرینی و اکثریت اصلاح طلب مجلس به عنوان فرصتی برای ضربه به اصلاح طلبان استفاده کردند و بخشی هم بر این باور بودند که موگرینی به دلیل موقعیت سیاسی خود مورد توجه نمایندگان قرار گرفته است.

این سلفی با واکنش شماری از چهره های هنری و سیاسی هم روبرو شد. حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در کانال تلگرامی خود نوشت «مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است.» او خواستار «مصاحبه عمیق» با نمایندگان حاضر در تصویر سلفی برای پی بردن به اصل قضیه شد. همزمان با واکنش غضبناک اما اقدام نمایندگان مجلس موجی از طنز و جوک و تصویر سازی و فوتوشاپ هم به راه انداخت. کاریکاتوریست ها هم دست به قلم شدند و کارتون هایی از موگرینی و نمایندگان مجلس منتشر کردند.

در بسیاری از شبکه های اجتماعی و رسانه ها عکسی از علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو فراکسیون «امید» منتشر شد که با اصرار عجیبی تلاش می کند با موگرینی عکس بگیرد. کاربران ایرانی تصویری از رحیمی در سن سیزده سالگی منتشر کردند. او که به عنوان رزمنده در جنگ اول خلیج حضور داشت شرط مصاحبه با یک خانم خبرنگار خارجی را رعایت حجاب عنوان کرده بود.

یکی از تصاویری که در توییتر بازتاب زیادی داشته قرار گرفتن تصویر سلفی نمایندگان با موگرینی در کنار بخشی از تصویر فیلم «مالنا» که چندین دست برای روشن کردن سیگار او دراز می شود‌ است.

به گزارش خبرگزاری های ایران فرج الله رجبی نماینده مجلس بابت سلفی گرفتن با موگرینی عذر خواهی کرده و گفت این عکس در جوی غیر رسمی گرفته شده است.

اما همایون یوسفی نماینده اهواز در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت «این عکس کاملا طبیعی بود و در حاشیه جلسات رسمی چنین عکس هایی گرفته می شود.»

یکی از کاربران توییتر گفت «موگرینی در خاطراتش می نویسد به کشوری سفر کردم که نمایندگان مجلس آن زن ندیده هستند.»

مهناز افشار بازیگر ایرانی با استفاده از هشتگ سلفی حقارت در توییتر نوشت « اصالت و فرهنگ نه به مقام است و منصب، نه به اسم است و آوازه، نه به سواد است و نه به جناح. سالهاست جوهره رنگ رخساره باخته.»

هشتگ «ایران برج بلند دموکراسی»‌ هم یکی از هشتگ هایی بود که در کنار «سلفی حقارت»‌ انتشار گسترده ای یافت. این عبارت به جمله روحانی در مراسم تحلیف اشاره دارد. او گفت «ایران برج بلند دموکراسی است. از ۱۱۱ سال پیش تا کنون مردم ایران برای دموکراسی قدم برداشته اند.»

این در حالیست که به قول مهدی پرپنچی مجری برنامه های سیاسی بی بی سی فارسی نیمی از اعضای شورای نگهبان توسط رهبر و نیمی دیگر توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می شود. رهبر رئیس قوه قضائیه را تعیین می کند. نمایندگان باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.