سیاره‌ای جدید که تعریف جدیدی از منظومه شمسی ارائه می‌دهد

ستاره شناسان آمریکایی سیاره کوچکی در خارج از منظومه شمسی کشف کردند که فاصله زیادی با زمین دارد.
به گزارش الشرق الأوسط، بر این سیاره نام «The Goblin» یا «جن»(عفریت) اطلاق شده است و فاصله آن با خورشید ۸۰ برابر فاصله آن با زمین است و مسیر حرکت آن به دور خورشید خیلی دورتر از مسیر ستاره «پلوتون» است.
گروه کاشف این سیاره که سکورت شیبارد بر آن نظارت دارد و وابسته به موسسه «کارنیگی» است این اکتشاف خود را در مقاله‌ای ثبت کرده و به هیئت تحریریه مجله «استرونومیکال جورنال» فرستادند که در زمینه پژوهش‌های اخترشناسی فعال است و قرار است به زودی منتشر شود.
علما این سیاره را نشانه‌ای احتمالی برای وجود «سیاره فرضی X» می‌دانند که دانشمندان معتقدند در محدوده‌ای بسیار دورتر از منظومه شمسی قرار دارد.
شیبارد به همراه همکاران خود چاد ترویلو از دانشگاه آریزونا و دیوید تولین از دانشگاه هاوایی سال ۲۰۱۵ این جسم آسمانی را پیدا کردند ولی سه سال زمان برد تا مسیر این سیاره مشخص شود.
به گفته پژوهشگران، این سیاره کوچک بیش از ۶۵ واحد نجومی با خورشید فاصله دارد. یک واحد نجومی در واقع برابر با فاصله زمین تا خورشید است. و مسیر بیضی شکل این سیاره حدود ۲۳۰۰ واحد نجومی است.
این در حالی است که مسیر گردش سیاره «پلوتون» به دور خورشید حدود ۳۰ تا ۵۰ واحد نجومی است.
گفتنی است که قطر این سیاره ۳۰۰ کیلومتر است و در رده سیاره‌های کوتوله قرار می‌گیرد.
پژوهشگران معتقدند که سیاره‌ای بزرگ‌تر از سیاره‌های کوتوله‌ای که در سال‌های اخیر کشف شده‌اند وجود دارد که نیروی جاذبه آن بر این ستاره‌ها تاثیر می‌گذارد. ولی آنان هنوز نتوانسته‌اند آن را کشف کنند.
آنها هنگام جستجوی این سیاره که نام «سیاره فرضی X» را بر آن گذاشته‌ا‌ند سیاره «The Goblin» را کشف کردند.