دونالد تاسک سطح توقعات را با تاکید بر غیر رسمی بودن پایین آورد

 

سالزبورگ: شوقی الریّس

نه فضای رمانتیک ریخته بر سالزبورگ که هنوز از هوایی تابستانه نرم برخوردارست کفایت می‌کند و نه نغمه‌های سمفونی که در زادگاه موتسارت غول موسیقی کلاسیک به استقبال مسافران می‌آید. هیچکدام نتوانست روان آشفته اروپایی‌هایی را که برای این نشست متشنج آمده‌اند، آرام کند. اروپایی‌ها این بار دورتر از همیشه به نظرمی‌رسند. شرکای اروپایی به چیزهای بیشتری نیاز دارند تا این شکاف را که درماه‌های اخیرروبه افزایش رفته غلبه کنند. اختلافاتی که با افزایش موج مهاجرت و بالا رفتن تمایلات نژادی که احزاب راست و ملی‌گرا سرآنها مسابقه گذاشته‌اند و برای در دست داشتن صحنه سیاسی دراروپا و بیرون آمدن از حاشیه‌ای که چندین دهه به آن رانده شده بودند، رقابت می‌کنند.

قرار بود این نشست که به دعوت ریاست دوره‌ای اتریش برگزار می‌شود، مسائل مهاجرت و امنیت و تروریسم که همه برای دولت جدید اهمیت ویژه‌ای دارند را بررسی کند. دولت جدید وین که بعد از انتخابات اخیر قدرت را در دست گرفت، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، طعمی از تشکیلات نازی‌ها را دارد. اما پس از شکست سنگین نشست ژانویه و افزایش بی سابقه اختلاف بین شرکا به دلیل نتایج پرونده مهاجرت واختلاف نظر در برخورد با آن، اعضای خانواده اروپایی ترجیح دادند شتاب نکنند تا اوضاع آرام شود. آنها سردرد پرونده بریکسیت را که به مرحله پیچیده‌ای رسیده به جان خریدند. پرونده بریکسیت پس از پیشنهاد طرح جدید توسط دولت بریتانیا و نزدیک شدن موعد تعیین شده برای رسیدن به توافق در خصوص مسائل اصلی طلاق بین لندن و بروکسل بسیار پیچیده شد.

چند روزی است که نماینده عالی اروپایی اطلاعاتی را به بیرون درز می‌دهد با این مضمون که انتظار چندانی از این نشست در خصوص مهاجرت و کنترل مرزهای خارج ازاتحادیه اروپا و فرمول توزیع مهاجران و تقسیم بارآنها میان کشورهای عضو ندارد. او می‌داند که دلیل همه اینها فقط وجود اختلاف عمیق بین اعضا نیست بلکه عامل اصلی آن این است که احزاب سیاسی در موضوع مهاجرت مخزنی بی کف یافته‌اند که می‌توانند در مبازرات انتخاباتی از آن نتایج فوری و قطعی بگیرند. در نتیجه آنها نگران رسیدن به راه سریع برای این بجران نیستند. دلایل زیادی براین مسئله وجود دارد، از دولت ائتلافی بین پوپولیست‌ها و راستگراهای افراطی در ایتالیا تا ائتلاف راستگراهایی که سباستیان کورز در اتریش در رأس آنهاست تا مجارستان که نخست وزیرش ویکتور اوروبان شب برگزاری نشست به دیدار پوتین در مسکو رفت تا پیامی روشن به بروکسل و متحدان اروپایی‌اش بفرستد که پرکردن شکاف اروپایی اولویت او در این برهه زمانی نیست.

در برابر این فضای سنگین، رئیس پارلمان اروپا دونالد تسک به پایین آوردن توقعات از این نشست دعوت کرد با این تأکید که این نشست رسمی نیست. او اعلام کرد آمادگی دارد نشست دیگری در ماه نوامبر برگزار کند اگر این نشست موفق شود از مقدار تنش‌ها بکاهد و زمینه را برای رسیدن به توافقاتی برای حل مشکلات موجود مهیا کند.

و ترزا می نخست وزیر بریتانیا که با کوله‌باری از اختلافات داخلی پیرامون طرح پیشنهادی‌اش به سالزبورگ آمده می‌داند برای شام آخر دعوت شده‌است.