روحانی دستور بررسی پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد

روحانی دستور بررسی پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد

اکبر ترکان سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اعلام کرد حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای حل مشکل رفت و آمد ایرانیان مقیم آمریکا، دستور بررسی موضوع برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرده است.

ترکان این خبر را در نشست با مدیران دبیرخانه شورای عالی اعلام کرد و دستاوردهای دیدار رئیس جمهور با ایرانیان مقیم آمریکا را نیز تشریح کرد.

وی دیدار روحانی با ایرانیان مقیم نیویورک را مثبت ارزبابی کرد. ترکان خاطرنشان کرد که رئیس جمهور بر «افزایش خدمت رسانی به تمامی ایرانیان در سراسر کره خاکی» تاکید کرده و از این رو لازم دانسته که دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در اسرع وقت نسبت به بررسی قوانین و مقررات مربوطه و «ارایه لایحه اصلاحی برای رفع کلیه موانع و محدودیت های پیش روی ایرانیان اقدام کند.»

به گفته ترکان روحانی تاکید کرد، این دبیرخانه باید «به کلیه ایرانیان اعم از یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان و مسلمانان ایرانی» به بهترین نحو خدمات بدهد.

در میان مشکلات مطرح شده، رفت و آمد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج به کشور یکی از محورهای سخنان رییس جمهور اعلام شد. ترکان در این رابطه افزود: «ایشان در راستای رفع مشکلات رفت و آمد هموطنان مقیم امریکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و ایالات متحده آمریکا را صادر کرد.»

در روزهای پایانی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، علی اکبر صالحی وزیر خارجه وقت ایران درباره موضع‌گیری وزارت امور خارجه نسبت به برقراری پروازهای مستقیم میان ایران و آمریکا گفته بود: «ما از این نظر که هواپیما برای شهروندان در رفت و آمد باشد مشکلی نداریم. با هر کشوری که آمادگی داشته باشد برای ایرانیان تسهیلات ایجاد کند، مشکلی نداریم.»

صالحی در عین استقبال از این موضوع از برقراری پرواز مستقیم میان ایران و آمریکا گفته بود «اما آمریکایی‌ها با این امر مشکل دارند.»

در همان برهه در خبرها اعلام شده بود که ایران ایر و خط هوایی دلتا، مستقر در آتلانتای آمریکا، در حال تنظیم و نهایی کردن تفاهم‌نامه ای برای برقراری این پرواز بودند.

دستور روحانی برای بررسی برقراری خط مستقیم از ایران به آمریکا در راستای تلاش های دولت یازدهم برای گسترش روابط با واشنگتن است که احتمال دارد در تماس تلفنی میان رئیس جمهوران دو کشور مطرح شده باشد.

در حال حاضر هدف ایران آن است که مذاکرات هسته ای را به پیش ببرد تا در نهایت تحریم های سنگین بین المللی برداشته شوند.

طبق گزارش واشنگتن پست بیش از یک میلیون ایرانی در ایالات متحده زندگی می کنند. این آمار می تواند گواهی بر لزوم این اقدام دو کشور باشد.