پیشنهاد ماکرون برای گفتگو با معترضان بدون ارائه راه‌کار

پاریس: میشل ابونجم

پس از برگزاری عصیان مدنی «شنبه سیاه» و مشارکت بیش از ۳۰۰ هزار معترض با پوشش «جلیقه زرد» در خیابان‌ها، میدان‌ها و اماکن حساس در تمام نقاط کشور فرانسه، همچنان این جنبش خودجوش مردمی صدای اعتراض خود را بالا برده و خواستار برگزاری یک «شنبه سیاه دیگر»، اما تنها در شهر پاریس شده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، در عصیان مدنی شنبه گذشته یک زن کشته و ۵۳۸ نفر دیگر زخمی شدند که گفته می‌شود حال ۱۷ تن از آنها وخیم است.
معترضان تهدید کردند در شنبه سیاه آینده با فراخوان مردم از اقصی نقاط کشور به پاریس، همه پایتخت را به تعطیلی کامل می‌کشانند.
در همین راستا، دولت فرانسه که در موضع‌گیری خود نسبت به این اعتراضات سردرگم است، یک بار به گفتگو دعوت می‌کند و یک بار مردم را از اغتشاش، ناآرامی و هرج و مرج بر حذر می‌دارد.
ایمانوئل ماکرون که تا روز گذشته در بلژیک به سر می‌برد، همچنان در برابر این اعتراضات سکوت اختیار کرده است و نظاره‌گر افت محبوبیت خود در بین مردم کشورش است. چراکه آنها در دوران ریاست وی جز بیکاری، افزایش مالیات، کاهش قدرت خرید قشر متوسط و ضعیف و نبود اصلاحات واقعی شاهد نبودند.
از این رو ماکرون می‌بایست وارد عمل می‌شد و موج اعتراضات در حال افزایش را کنترل کند چراکه این موج خودجوش بوده و بدون رهبر و هر لحظه ممکن است از دست خارج شود و تبعات سنگینی را بر دوش دولت و کشور بگذارد.
اما ماکرون مدیریت بحران را به ادوار فلیپ نخست‌وزیر و کریستوف کاستانیر وزیر کشورش سپرد و همین امر ممکن است باعث بدتر شدن اوضاع داخلی شود.