شورشیان با اجرای قطعنامه «۲۲۱۶» موافقت می کنند… ولد الشیخ برای آتش بس و فراهم کردن جو مذاکراتی جلسات رایزنی برگزار می کند

(از راست) بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، عبد اللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج، اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن پس از نشست ژنو در 14 ژوئن (خرداد) گذشته – عکس از گیتی

(از راست) بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، عبد اللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج، اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن پس از نشست ژنو در ۱۴ ژوئن (خرداد) گذشته – عکس از گیتی

پس از گذشت ۱۹۵ روز از آغاز عملیات «طوفان قاطعیت»، که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی آن را برای سرنگونی کودتا و بازگرداندن مشروعیت در یمن  راه اندازی کرد، حوثی ها و حزب علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، دو پیام جداگانه به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل فرستادند و در آن ها اعلام کردند که با اجرای قطعنامه «۲۲۱۶» موافق هستند. در این قطعنامه از آن ها خواسته شده است از شهرهای یمن عقب نشینی کنند و اسلحه خود را تحویل دهند.

و اما در گامی که مانور جدیدی از کودتا گران به شمار می آید، منابع دیپلماتیک توضیح دادند که حوثی ها، به همراه حزب کنگره ملی خلق، اعلام کردند که به سند هفت گانه ای که طی مشاورات خود با ولد الشیخ در پادشاهی عمان در ماه سبتامبر گذشته انجام دادند، پایبند خواهند بود.

دولت یمن نیز به نوبه خود از این تحول استقبال کرد، اما با شروط؛ به طوری که عبد العزیز جباری، مشاور رئیس جمهور یمن به «الشرق الأوسط» گفت: « دولت یمن از پذیرش شورشیان به اجرای قطعنامه سازمان ملل  استقبال می کند، اما می خواهیم که این موافقت در مقر سازمان ملل متحد تأیید شود».

از سوی دیگر، ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن درباره بندی که در نامه حوثی ها به سازمان ملل آمده است گفت: « آن طور که در پیام حوثی ها آمده است یمن محاصره هوایی یا دریایی نیست، چرا که امدادها از مدتی پیش، از طریق هواپیماها و کشتی های امدادی وارد یمن شده اند و کمک های انسان دوستانه و پزشکی منتقل شده اند». یاسین افزود: «اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به زودی به ریاض سفر می کند و متن پیام های حوثی ها و صالح را از او خواهیم شنید».

در همین راستا، منابعی در نیویورک تأکید کردند که ولد الشیخ به منظور انجام مذاکرات بین دولت یمن و حوثی ها، به زودی برای مشاوره به منطقه سفر می کند.