بان کی مون: پس از جلسه با جانشین ولیعهد سعودی نام ائتلاف را حذف کردیم

بخشی از جلسه دولت یمن به ریاست منصور هادی در ریاض – عکس از خبرگزاری سبا

بخشی از جلسه دولت یمن به ریاست منصور هادی در ریاض – عکس از خبرگزاری سبا

سفیران ۱۸ کشور حامی صلح در یمن، در نشست روز گذشته با هیئت های حوثی و علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، از طرف های درگیر در بحران یمن خواستند از اقدامات  یکجانبه ای که روند صلح و یا وحدت و استقلال و صلح منطقه ای را تضعیف می کند، خودداری کنند.این موضع گیری پشتیبانی روشنی از دولت مشروع یمن به شمار می آید که با طرح صلح ارائه شده از سوی اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن موافقت کرده بود ولی هیئت «حوثی – صالح» آن را رد کرد.

در همین راستا، دولت یمن روز گذشته پس از جلسه با منصور هادی رئیس جمهور این کشور، تأکید کرد در صورت اصرار کودتاگران به عدم امضای طرح های سازمان ملل پیش از پایان مدت زمان تعیین شده، تمامی گزینه ها باز است. عبد العزیز جباری معاون رئیس شورای وزیران یمن به «الشرق الأوسط» گفت، اگر کودتا گران طرح را رد کردند، گزینه های ما باز خواهد بود، و جلسات گفتگوی ما، بدون حوثی ها و صالح، به جامعه بین الملل محدود خواهد شد، تا اقدامات جنایتکارانه شبه نظامیان در شهرهای یمن متوقف شود.

از سوی دیگر، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته گفت، تصمیم وی برای حذف نام ائتلاف عربی از لیست کشورهای پیوست شده در گزارش سالانه در خصوص وضعیت کودکان در درگیری های مسلحانه، پس از مطالعه صورت گرفت. وی تأکید کرد در این خصوص با مسؤلان عربستان سعودی در سطح بالایی مذاکره کرده است، که از آن جمله دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی، بوده است.