کشته زخمی شدن ۹ نظامی اسرائیلی و پناه بردن نتانیاهو به شورای امنیت، وزیر اطلاع رسانی لبنان به «الشرق الأوسط»: برای مهار عواقب تلاش می کنیم

1422471740415299000_0

حزب الله لبنان انتقام ۶ نفر از اعضای خود و ژنرال ایرانی را که هفته گذشته در اثر حمله اسرائیل به قنیطره سوریه کشته شدند را گرفت. حزب الله طی عملیاتی یک ماشین گشت زنی اسرائیلی را در مزارع شبعا هدف قرار داد. طی این حمله دو نظامی اسرائیلی از جمله «سرتیپ گفعاتی» فرمانده تیپ مخصوص کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند. لبنان تأکید دارد که منطقه شبعا متعلق به این کشور است.

پاسخ اسرائیل حساب شده بود بطوری که ارتش اسرائیل مناطق مرزی لبنانی خالی از سکنه را هدف قرار داد تا مانع شعله ور شدن جنگ، مانند آخرین جنگ بین دو طرف، در تابستان سال ۲۰۰۶ شود ومنتظر یک تصمیم سیاسی است. بمباران اسرائیلی که با پرواز گسترده هواپیماهای اسرائیلی بر فراز آسمان لبنان همراه بود، تلفات انسانی در لبنان در پی نداشت، ولی یک افسر از گردان اسپانیایی وابسته به نیروهای بین المللی «یونیفیل» مستقر در جنوب لبنان، هنگامی که وضعیت تنش در مرزها را زیر نظر داشت، مورد اصابت ترکش موشک های اسرائیلی قرار گرفت و کشته شد.

جنگجویانی از حزب الله که طبق گفته برخی منابع لبنانی به «الشرق الأوسط» تعداد آنها حدوداً ۵ نفر بود، بوسیله مجموعه ای موشک انداز به یک کاروان اسرائیلی حمله کردند که در حال بازرسی مناطقی بود که پس از حمله اسرائیل به قنیطره سوریه شاهد انتشار گسترده نیروها، به علت احتمال پاسخ حزب الله بود. و طی این حمله حداقل دو خودرو صدمه دیده و برخی از افرادی که درون آنها بودند کشته و یا زخمی شدند.

منابع لبنانی گفتند که حزب الله از چند روز پیش سعی داشت عملیاتی را انجام دهد، ولی هدف خوبی را که می خواست پیدا نکرده بود، به همین دلیل این عملیات را به تعویق انداخت و این امر موجب شد سخنرانی حسن نصر الله دبیر کل حزب الله که قرار بود روز یکشنبه گذشته انجام شود به تعویق بیفتد. پیش بینی می شود که وی سخنرانی خود را فردا جمعه بیان کند.

نخست وزیر اسرائیل وعده داد که به حزب الله پاسخ دهد و با سناریوی جنگ اسرائیل بر ضد غزه تهدید کرده و از شورای امنیت که قرار بود شب گذشته جلسه برگزار کند خواست که «حزب الله را محکوم کند».

اما از جانب لبنان، نخست وزیر این کشور از جامعه بین المللی خواست تا «تلاش اسرائیل برای تشدید پاسخ را محدود کنند». رمزی جریح، وزیر اطلاع رسانی لبنان به «الشرق الأوسط» توضیح داد که حکومت تلاش دارد از «واکنشها در باره آنچه اتفاق افتاد بکاهد».