پاریس: عون گره اصلی… راه حل پخته نشده است

ولید جنبلاط

ولید جنبلاط

با ادامه فلج سیاسی در لبنان به علت نبود رئیس جمهوری برای کشور، ولید جنبلاط رئیس «گفتگوی دموکراتیک» لبنان، توانایی مسیحیان در رسیدن به توافقی برای انتخاب رئیس جمهور را بعید دانست. جنبلاط در گفتگو با «الشرق الأوسط» هر گونه نزدیکی عربی- ایرانی را احتمالاً منجر به حل و فصل در لبنان دانست، ولی گفت: «در حال حاضر، اختلافات بیزانسی در داخل، ما را در انتخاب رئیس جمهور ناتوان می کند».

جنبلاط افزود: «اما در عین حال از یاد نبریم که در لبنان درگیری اساسی وجود دارد، حزب الله و بسیاری از نیروهای بزرگ سیاسی، از نامزدی ژنرال میشل عون (رئیس جنبش آزاد ملی) دست نخواهند کشید، و بر قطبهای مسیحی سخت است که درباره یک نامزد به توافق برسند، و ما در یک گرداب قرار داریم».

  1. جنبلاط درباره وحدت سوریه ابراز نگرانی کرد، و از «پاکسازی قومی» توسط رژیم، هشدار داد. وی درباره آینده علویان که به گفته او رژیم از آنها به عنوان «سپر انسانی» استفاده می کند هشدار داد. وی از تمایل خود برای پیوستن طایفه دروزی به انقلاب علیه رژیم سخن گفت. جنبلاط همچنین از تلاشهای خود برای ارتباط با دروزها سخن گفت تا آنها موقعیتی پیشقدم در انقلاب داشته باشند یا لااقل در موضعی بی طرف باقی بمانند اما شکست خورد.

در همین حال، منابع دیپلماتیک فرانسه گفتند که مشکل انتخابات ریاست جمهوری لبنان، در دوسته دستگی جناح مسیحیان و ناتوانی آنها در رسیدن توافق بر یک نامزد است. علاوه بر این گره «اصلی» در شخصیت ژنرال عون است، که خود را برای این پست شایسته تر می بیند. این دیپلماتها راه حل انتخاب رئیس جمهور را هنوز «ناپخته» می بینند.