حوثی ها رئیس جمهور یمن را فردی تحت پیگرد قانونی در نظر می گیرند… شورای امنیت تحریم ها را تمدید می کند

یمن

یمن

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن روز گذشته توانست تلاش برای شورش بر ضد خود را در عدن، که طرفداران پسر علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن طراحی کرده بودند، خنثی کند.

منابع ریاستی در عدن به «الشرق الأوسط» گفتند که تعدادی از افسران نیروهای ویژه (گارد ریاست جمهوری سابق)، که به فرمانده سابق خود سرتیپ احمد علی عبدالله صالح وفادار هستند، تلاش کردند در حرکتی کودتا گرانه، قصر ریاست جمهوری در عدن را محاصره کنند، اما این تلاش پس از درگیری با نیروهای نظامی و کمیته های مردمی وابسته به هادی با شکست مواجه شد.

این منابع افزودند که رئیس جمهور یمن در پی این تلاش تصمیم گرفت این نیروها را از حمایت قصر ریاست جمهوری و ساختمان های مهم دولتی در شهر عدن برکنار کند و حمایت از این اماکن را به دست نیروهای طرفدار خود واگذار کند.

در همین راستا، جان کری وزیر خارجه آمریکا روز گذشته گفت که حمایت ایران از شورشیان حوثی در یمن به سقوط دولت و کنترل قدرت به دست آنها کمک کرد. کری در مقابل کنگره آمریکا تأکید کرد حمایت تهران از شبه نظامیان حوثی بسیار مهم بود.

این امر همزمان با تصویب پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا، در تمدید تحریم ها بر ضد اشخاصی که روند سیاسی در یمن را مختل می کنند صورت گرفت. علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق و عبدالخالق الحوثی برادر رهبر جماعت «انصار الله»، در لیست افراد تحت تحریم قرار دارند.

در مقابل حوثی ها اعلام کردند که رئیس جمهور یمن را با استناد به تعدادی از وقایع صورت گرفته که هادی در طول زمان احراز پست ریاست جمهوری مرتکب شده بود، وی را به دادستانی عمومی ارجاع دادند. حوثی ها همچنین از معامله با هادی به علت اینکه رئیس جمهوری فاقد مشروعیت است، هشدار دادند و اعلام کردند که او تحت پیگرد قانونی است. آنها همچنین تهدید کردند هر کس با وی معامله کند را مورد محاسبه قرار خواهند داد.