حکم ممنوع الخروجی مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده فعال حقوق زنان

حکم ممنوع الخروجی مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده فعال حقوق زنان

رضا خندان همسر نسرین ستوده، فعال حقوق بشر و وکیل زندانی، و مهراوه خندان، دختر ۱۲ ساله نسریون ستوده و رضا خندان، در نامه های جداگانه برگه های ممنوع الخروجی خود را دریافت کردند و به دادگاه احضار شده‌اند.

با توجه به سن کم مهراوه خندان، رضا خندان تایید کرد: «اگر مهراوه عنوان مجرمانه‌ای هم داشته باشد، باید از سوی دادگاه ویژه اطفال رسیدگی شود.»

وی افزود در هیچ توضیحی برای علت ممنوع الخروجی آن ها عنوان نشد.

نسرین ستوده به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از ۲۳ ماه پیش زندانی شده و در شرایط نا به سامان زندان در ماه‌های اخیر به شدت از بیماری رنج می‌برد. این عضو کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

این برای اولین‌بار است که فرزند خردسال و ۱۲ ساله یکی از زندانیان سیاسی ممنوع‌الخروج و احضار شده است. در روزهای گذشته همچنین احمد صدر حاج ‌سید جوادی فعال باسابقه ملی – مذهبی نیز در سن ۹۶ سالگی ممنوع الخروج شده بود.

خندان در مصاحبه ای با دویچه وله تاکید کرد: “اساسا کودکان که زیر سن مسئولیت کیفری هستند، اگر مرتکب تخلفی شوند یا اتهامی به آن‌ها وارد شود، باید در دادگاه ویژه اطفال رسیدگی شود و نه دادسرایی که مربوط به افراد بالای ۱۸ سال است یا افرادی که جرائم امنیتی دارند.”

برگ احضار خندان و دخترش به تاریخ ۳۱ خرداد صادر شده است و از آن زمان آن ها ۲۰ روز برای اعتراض‌شان زمان داشتند. این برگه توضیحی مبنی بر علت صدور این حکم در بر نداشت.