فرستاده سازمان ملل پیش نویس توافقنامه چهارمی برای حل بحران ارائه می دهد

روزنامه نگاران تونسی تصاویر دو همکار خود سفیان الشرابی و نذیر القطاری که در سال گذشته در لیبی ربوده شده اند را در مراسم روز جهانی کارگر برافراشته اند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روزنامه نگاران تونسی تصاویر دو همکار خود سفیان الشرابی و نذیر القطاری که در سال گذشته در لیبی ربوده شده اند را در مراسم روز جهانی کارگر برافراشته اند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

«الشرق الأوسط» اطلاع یافت که طرف های درگیر برای کسب قدرت در لیبی، به طور ضمنی برای تشکیل دولت جدید در کشور به توافق اولیه رسیدند. بر مبنای این توافق، رئیس دولت نباید به مجلس نمایندگان یا کنگره ملی عمومی (پارلمان سابق) که دوره آن به پایان رسیده است، وابسته باشد و باید برای نخست وزیر جدید دو معاون از هر دو طرف انتخاب شود. برخی منابع لیبی که در آخرین دوره گفتگوهای ملی تحت نظارت هیئت سازمان ملل شرکت داشتند، به «الشرق الأوسط» گفتند که محمد المقریف رئیس پارلمان سابق و عبد الرحمن شلقم نماینده دائمی سابق لیبی در سازمان ملل، در دوره حکومت معمر القذافی، برای تصدی پست ریاست دولت جدید به لیست نامزدها پیوستند.

با وجود اینکه پارلمان سابق لیبی در طرابلس پایتخت این کشور، پیشنهادهایی که اخیراً از سوی برناردینیو لیون فرستاده سازمان ملل به طرف های درگیر در لیبی ارائه شده را رد کرده است، اما سخنگوی رسمی پارلمان، عمر حمیدان، به «الشرق الأوسط» اعلام کرد که کنفرانس ملی، دور تازه گفتگوها را متوقف نخواهد کرد.

لیون رئیس هیئت سازمان ملل به لیبی دو روز پیش اعلام کرد که پس از آنکه پیش نویس سابق با اعتراضات دو طرف درگیر در لیبی مواجه شد، اینک هیئت همراهش در حال تهیه پیش نویس توافقنامه جدیدی برای حل و فصل نزاع در این کشور است.

در همین راستا، لیون هشدار داد که شورای امنیت روز گذشته پس از رایزنی با وی در مورد تحولات گفتگوهای لیبی که با نظارت سازمان ملل انجام می شود، آماده به کار بردن تحریم هایی بر ضد طرفهایی است که مانع تکمیل روند عملیات انتقالی می شوند. لیون گفت: « پس از سه پیش نویس سابق که به شورای امنیت ارائه شده بودند، در حال تنظیم پیش نویس توافقنامه چهارمی هستیم».