انریکو ماسیاس: موسیقی عامل وحدت آفرین است
الصویره – عبد الکبیر المیناوی

پانزدهمین دوره جشنواره «اندلسی های آتلانتیک» در الصویره مراکش در حالی پایان یافت که برگزار کنندگان آن بر اهمیت این مراسم به عنوان رویداد بی نظیر در نوع خود تاکید می کنند. برنامه های متنوع این جشنواره به منظور یادآوری و مروری بر خاطرات گذشته و بزرگداشت مداراگری و همزیستی در شهر صویره تنظیم شده است تا همچنان این شهر به عنوان محلی کم نظیر برای همزیستی بین یهودیان و مسلمانان باقی بماند. جایی که هم یهودیان و هم مسلمانان می توانند مثل قرن های گذشته در کنار یکدیگر زندگی کنند و خاطرات گذشته را از یاد نبرند و به رقص و آواز و پایکوبی همچنان ادامه دهند. این جشنواره چهار روزه با عنوان صلح و پذیرش دیگری و لذت بردن از موسیقی و آواز برگزار می شود. در این جشنواره که هنرمندانی با باورهای گوناگون در آن شرکت می کنند به مرور میراث عظیم موسیقی مشترک بین یهودیان و مسلمانان در چندین قرن گذشته می پردازد.
«حافظه بازیافته» در این جشنواره مورد تقدیر و بزرگداشت قرار گرفت. در این مراسم که اولین دوره آن در ۲۰۰۳ برگزار شد سبک های موسیقی گوناگون اندلس همچون سنتی و گرانادایی و حوزی اجرا شد. موسیقی اندلسی با وجود گذشت زمان اما هنوز پابرجاست و از سبک های موسیقی دیگر مثل فلامینگو تاثیر پذیرفته است. اصولا ایده اصلی این جشنواره هم موضوع احیای میراث موسیقی مشترک که طی چندین قرن توسط موسیقدانان و شاعران مسلمان و یهودی شکل گرفت است. دوره های پیشین این جشنواره نیز با استقبال گسترده مردم روبرو بود که در آن از احیای این میراث ارزنده لذت بردند. دولت مراکش در واقع موفق شد تا از طریق این جشنواره به ترویج این میراث ارزشمند در سطح داخلی و خارجی بپردازد.
در این دوره دو خواننده مطرح و شناخته شده مراکشی یعنی ریموند البیضاویه و الحاجه الحمداویه شرکت کردند. این دو هنرمند اغلب در کارهایشان به ترویج تعدد گرایی و دیگرپذیری در مراکش می پردازند. این دوره به عنوان یک رویداد فرهنگی با هدف یادآوری و احیای برهه تاریخی اندلس است. همزیستی ادیان در اندلس به عنوان ویژگی برجسته این دوره در تاریخ بشریت شناخته می شود.
کنسرت موسیقی «مغرب بزرگ و یکپارچه در صویره» سه تن از بانوان هنرمند یکی از اجراهای زیبا در این جشنواره بود که در عین حال، مظهری از فضای اتحاد و یکپارچگی هنری «مغرب بزرگ» به شمار می رود. این کنسرت توسط حیات بوخریص خواننده مراکشی و ریم حقیقی خواننده الجزایری و سیرین بن موسی خواننده تونسی اجرا شد. این یکی از اجراهای زیبا و لذت بخش موسیقی مراکشی فرامرزی بود.
ترانه های به یادماندنی کشورهای مغرب عربی مثل ترانه «یا الرایح وین مسافر» توسط خواننده یهودی فرانسوی جزایری الاصل اجرا شد. او در اظهاراتی در این جشنواره گفت «برادرانم در کشورهای مغرب عربی موسیقی عامل وحدت همه ما است.»
در کنار کنسرت هایی که در «ساحه المنزه» و «دار الصویری» و «بیت الذاکره» اجرا شدند «همایش اندلسی ها» در روزهای جمعه و شنبه برگزار شد. این همایش شامل جلسه گفت و گو با موضوع مکتب موسیقی الصویره و اهمیت موقعیت مکانی آن بود. در پایان هم مستندی با عنوان «بانوان پیکارجو برای صلح» به نمایش درآمد.
گفتنی است این دوره چهار روزه «اندلسی های آتلانتیک» با هنرنمایی ده ها هنرمند و نوازنده و اجرای ۱۲ کنسرت موسیقی پایان پذیرفت. مراسم افتتاحیه با کنسرت موسیقی باشکوه ۱۰۰ نوازنده به رهبری انس العطار و هنرنمایی هنرمندان صاحب نامی همچون احمد مربوح و بنیامین بوزاغلو و حای کورکوس و سناء مرحتی برگزار شد.