شاهزاده متعب بن عبدالله این جایزه را از دست ولی عهد ابوظبی به عنوان تقدیر از تلاش های ملک عبدالله در عرصه فرهنگ، گفتگو، زبان، ترجمه و آموزش دریافت کرد.

شاهزاده متعب بن عبدالله این جایزه را از دست ولی عهد ابوظبی به عنوان تقدیر از تلاش های ملک عبدالله در عرصه فرهنگ، گفتگو، زبان، ترجمه و آموزش دریافت کرد.

ابوظبی؛ مساعد الزیانی – جایزه شیخ زاید برای شخصیت فرهنگی سال ۲۰۱۴ به دلیل دستاوردهای انسانی، فرهنگی و فکری و ایفای نقش فعال در عرصه های بین المللی گوناگون، اوایل این هفته به ملک عبدالله خادم الحرمین اهدا شد.

شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز رئیس گارد ملی به نیابت از خادم الحرمین الشریفین جایزه شیخ زاید را دریافت کرد. این جایزه به خادم الحرمین الشریفین به عنوان شخصیت فرهنگی سال در دوره هشتم ۲۰۱۴-۲۰۱۳ و به خاطر نقش تاثیرگذار وی در عرصه های فرهنگی، فکری و انسانی و علمی و تلاش هایش در راه نشر فرهنگ و خدمت به سنت عربی، اسلامی و جهانی اعطا شد.

شاهزاده متعب بن عبدالله در مراسمی که به همین مناسبت در مرکز نمایشگاههای ابوظبی برگزار شده بود و در حضور شماری از شخصیت های فرهنگی و فکری عربی و جهانی و اهالی رسانه، این جایزه را از شیخ تیمسار محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح دریافت کرد. در این مراسم یک فیلم مستند نیز درباره جایزه شیخ زاید پخش شد.

شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبد العزیز از برگزارکنندگان مراسم جایزه کتاب شیخ زاید و به ویژه از شیخ محمد بن زاید قدردانی و تشکر کرد و در پایان مراسم گفت:

«سرورم خادم الحرمین ملک عبدالله بن عبدالعزیز این افتخار را به من داد که این جایزه را به نیابت از وی تحویل بگیرم و سلام و درودش را به فرزندانش و دولت و ملت امارات برسانم و نهایت خوشحالی اش از دریافت این جایزه را ابلاغ کنم چرا که با خود عنوانی ارزشمند و عزیز برای وی و برای همه – یعنی نام مرحوم شیخ زاید آل نهیان، رهبر فرزانه ای که بنیان های دولت امارات را بنا نهاد- حمل می کند».

شاهزاد متعب در ادامه گفت: «عامل پیوند خادم الحرمین با مرحوم شیخ زاید بن سلطان آل نهیان یک رابطه دوستی، وفا، محبت و برادری است که به زمانهای گذشته باز می گردد». وی افزود «خدا را شکر این محبت و رابطه برادرانه به فرزندان ایشان – و به ویژه شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس امارات- هم به ارث رسیده و همچنان این علاقه و دوستی بر رابطه بین فرزندان دو ملت حاکم است».

وی گفت «آنچه حکومت امارات را با عربستان سعودی پیوند می دهد رابطه ای تاریخی است و خدا را شکر می کنیم که امروز شاهدیم که جایزه کتاب شیخ زاید دارای جایگاه قابل توجهی در جهان عرب و جهان اسلام است».

شاهزاده متعب بن عبدالله روابط مستحکم بین امارات عربی متحده و عربستان سعودی را ستود و آن را شاهد زنده ای بر یکی بودن مسیر و سرنوشت دو کشور دانست و یکپارچگی و همکاری سازنده فیما بین را به نفع کشورهای منطقه و جهانِ عرب و امت اسلامی و سراسر جهان دانست.

وی تاکید کرد که خادم الحرمین همیشه در پی خدمت به فرهنگ و اندیشه و نشر فرهنگ گفتگو، تسامح و صلح بین ملت های جهان بوده و دارای شخصیتی علم دوست و عالم پرور است و به فرهنگ و اهل فرهنگ و ادیبان و اندیشمندان و ارتباط بین اهل اندیشه بسیار اهمیت می دهد، چرا که منافع این ارتباط و رشد و پیشرفت در عرصه فرهنگ عاید همه می شود.

شاهزاده متعب در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که جایزه شیخ زاید به عنوان یک پروژه فرهنگی موفق در پشتیبانی از نویسندگان و پدیدآورندگان آثار در همه زمینه ها ادامه یابد و برای برگزار کنندگان و مسؤولان این مراسم آرزوی موفقیت در دوره های بعدی کرد.

از سوی دیگر تیمسار شیخ محمد بن آل نهیان بر جایگاه والایی که ملک عبدالله بن عبدالعزیز به دلیل مشارکت ارزشمندش در حمایت از صلح و تسامح در جهان داراست و نقش مهمی که در پشتیبانی از جنبش فرهنگی، ادبی و علمی در داخل و خارج عربستان سعودی ایفا کرده تاکید کرد.

ولی عهد ابوظبی گفت: ملک عبدالله در تمام دستاوردها و اقدامات تمدنی در سطح منطقه و نیز در سطوح بین المللی و نشر ارزش های انسانی، محبت، عدالت و بخشش و … سهم برجسته و تاثیرگذاری داشته است.

وی افزود حکومت امارات عربی متحده به رهبری شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان از علم و پیشگامان دانش و پدیدآورندگان آثار و اندیشمندان در تمام حوزه های علمی و انسانی با اعتقاد به جایگاهشان در پیشرفت ملت ها استقبال می کند.

در این مراسم شماری از وزرا و مسئولان، دکتر محمد بن عبدالرحمن البشر سفیر پادشاه عربستان سعودی در امارات، عبدالرحمن الخلف کاردار عربستان سعودی در امارات، دکتر صالح بن حمد السحیبانی وابسته فرهنگی در امارات و تعداد دیگری از اهالی فرهنگ و اندیشه و ادبا حضور داشتند.

همچنین علی بن تمیم دبیر جایزه شیخ زاید در سخنرانی اش تاکید کرد مراسم اعطای جایزه در این دوره اهمیت خاصی دارد چرا که خادم الحرمین در این دوره به علت تلاش ها و مشارکت موثرش در غنی سازی فرهنگ و اندیشه در جهان عرب و جهان اسلام و سراسر جهان، برنده این جایزه شده است.

پس از این سخنرانی شیخ محمد بن زاید جایزه کتاب شیخ زاید در دوره هشتم را به اندیشمندان و روشنفکران اهدا کرد و برندگان با شیخ محمد بن زاید عکس یادگاری گرفتند.

انتخاب خادم الحرمین به عنوان شخصیت فرهنگی سال ۲۰۱۴ به عنوان برنده جایزه کتاب شیخ زاید در کنفرانس رسانه ای اخیر در ابوظبی پایتخت امارات با حضور محمد المزروعی مشاور فرهنگی و میراث فرهنگی در دفتر ولی عهد ابوظبی و عضو هیات امنای جایزه و همچنین اعضای دبیرخانه جایزه اعلام شد.

از سوی دیگر شیخ سلطان بن طحنون آل نهیان رئیس اداره حمل و نقل و رئیس هیات گردشگری و فرهنگ ابوظبی گفت: «اهداء این جایزه به ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی خود موجب بالا رفتن جایگاه این جایزه و مهم تر شدن آن شد چراکه شخصیت استثنایی ملک عبدالله یک دوران کامل را تحت تاثیر خود قرار داده است و دستاوردهای انسانی و فرهنگی اش با کلماتی از نور ثبت شده است و نقش وی در سراسر جهان همچنان منبع الهام و الگویی برای ملت های عربی و اسلامی است».

شیخ سلطان همچنین به نقش تمدنی ملک عبدالله در گسترش فرهنگ تسامح و اعتدال و گفتگو بین پیروان ادیان و فرهنگها در کنار تشویق علم و دانش و پایه گذاری اقدامات فرهنگی و علمی برجسته که در عرصه های مختلفی چراغ راه شده اشاره کرد.

همچنین دکتر علی بن تمیم دبیر جایزه کتاب شیخ زاید اظهار داشت که اهدای این جایزه به ملک عبدالله جهت قدردانی از نقش پررنگ وی در فرهنگ، اندیشه و گسترش روحیه انسانیت و دانش و به خاطر اثر ماندگار وی در جهان عرب معاصر و امت اسلامی و تلاشهای بی دریغ در راه نشر روحیه تسامح و برادری بوده است که آثار و برکاتش در سایه رهبری حکیمانه ایشان از عربستان سعودی به سراسر این کره خاکی منتشر شده است.

وی افزود: «اگرچه این جایزه به دلیل همراهی با نام شیخ زاید بن سلطان آل نهیان – مؤسس امارات عربی متحده و بنیانگذار شکوه و خیزش آن به سوی پیشرفت- شرافت یافته اما از سوی دیگر قرار گرفتن نام ملک عبدالله با توجه به شخصیت استثنایی وی، این جایزه را درخشش و عظمت دیگری بخشیده است.»

دبیر این جایزه اشاره کرد که هیئت علمی و شورای دبیری آن معتقدند شخصیت پادشاه عربستان سعودی، جامع بسیاری از صفات اصیل و برجسته و دستاوردهای روشنی است که شمارش و حصر آن آسان نیست و از آن جمله است تاسیس «مرکز گفتگو بین ادیان و فرهنگ های ملک عبدالله» که هدف از آن ایجاد پایگاه و زمینه ای برای دیگر مؤسسات گفتگو در جهان و فراهم آوردن فضای بازی جهت گفتگوی هدفدار و راستین در راستای نیل به هدف اصلی یعنی درک ارزش تمدنی والای تنوع و زندگی مشترک بر اساس صلح و سازش، محبت و حسن همجواری و برادری و انسانیت بوده است.

ابن تمیم همچنین به نقش ملک عبدالله در بالا بردن جایگاه جنبش علمی در عربستان سعودی و پیشرفت آن از طریق راه اندازی دانشگاه هایی چون “دانشگاه علوم و فن آوری” ملک عبدالله، اشاره کرد که تبدیل به یکی از قطب های فرهنگی و علمی برجسته در منطقه شده است. علاوه بر این باید نگاه مترقی و شجاعانه و موضع اصولی وی در مقابل هر آنچه وجهه اسلام و جهان عرب را خدشه دار کند و به ویژه در مقابل اندیشه های افراطی که خطرات زیادی برای امت اسلامی و عربی به بار آورده و جهان اسلام را در معرض خشونت و تروریسم قرار داده، مد نظر قرار داد.

وی در توضیح، دستاوردهای ملک عبدالله را حمایت از زبان و فرهنگ عربی و راه اندازی طرح ها و نهادهای گوناگون در این راستا، بنیانگذاری “جایزه جهانی خادم الحرمین الشریفین برای ترجمه” دانست که ناشی از همین نگاه پادشاه عربستان در دعوت به ایجاد پل ارتباطی فرهنگی بین ملت ها و فعال سازی ارتباط علمی و شناختی بین تمدن ها است.

وی همچنین پشتیبانی از فرهنگ عربی از طریق تولیدات فرهنگی و علمی و تقدیر و تکریم از نویسندگان و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی – چه افراد و چه مؤسسات – را از اقدام های موثر پادشاه عربستان سعودی دانست.

لازم به ذکر است که جایزه شخصیت فرهنگی سال جایزه ای است با هدف قدردانی از شخصیت های حقیقی و حقوقی برجسته در سطح عربی و بین المللی که نقش و حضور روشن و مؤثری در غنی سازی فرهنگ عربی داشته و پدیدآورنده اثر یا اندیشه ای بوده اند و دارای آثار یا فعالیت هایی بارزی در حوزه ارزش های اصیل انسانی همچون تسامح و همزیستی مسالمت آمیز باشند.

همچنین دکتر صالح بن حمد السحیبانی وابسته فرهنگی عربستان سعودی در امارات تاکید کرد اهداء جایزه کتاب شیخ زاید به خادم الحرمین الشریفین به عنوان شخصیت فرهنگی سال ۲۰۱۴ افتخاری برای فرزندان این سرزمین است.