توسعه طلبی «هیئت تحریر الشام» در مثلث شمال سوریه

بیروت- لندن: «الشرق الاوسط»

«سازمان دیده‌بان حقوق بشر» اعلام کرد: «هیئت تحریر الشام که شاخه القاعده در سوریه است، روز چهارشنبه با اجرای توافقاتی توانست بسیاری از مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مخالف در استان ادلب و مناطق اطرافش را به دست بگیرد».
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری فرانسه تحریر الشام در حال حاضر ۷۵ درصد مناطقی که تحت کنترل نظام نیست را در دست دارد.
این مناطق که در شمال غربی سوریه قرار دارند، شامل استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های حلب، حماه و لاذقیه بوده که تحت کنترل گروه‌های مسلح مخالف و گروه‌های جهادی دیگر قرار دارد.
رامی عبد الرحمن رئیس «سازمان دیده‌بان بشر در سوریه» گفت: «هیئت تحریر الشام پس از اجرای توافقنامه‌ای با گروه‌های زیرمجموعه جنبش احرار الشام مناطق سهل الغاب و جبل شحشبو که از حومه جنوبی استان ادلب تا حومه شمالی استان حماه گسترده شده را به دست گرفتند».
عبد الرحمن ادامه داد: «این منطقه کوهستانی در مجاورت یک دشت کشاورزی است که ده‌ها شهر و روستا را شامل می‌شود».
وی در ادامه یادآور شد: «۵ درصد از مناطق سوریه که تحت کنترل نظام این کشور نیست، در دست گروه‌های افراط گرای دیگر است و ۲۰ درصد باقیمانده توسط جبهه آزادیبخش ملی اداره می‌شود. جبهه آزادیبخش شامل تعدادی از گروه‌های مسلح است که از سوی ترکیه حمایت می‌شود».
تحریر الشام در تلگرام خود اعلام کرد: «بر اساس توافقنامه انجام شده جنبش احرار الشام در منطقه سهل الغاب واقع در غرب حماه و جبل شحشبو واقع در جنوب ادلب منحل شده و از لحاظ اداری و خدماتی تحت کنترل حکومت نجات قرار می‌گیرد».
دولت نجات یک دولت محلی است که توسط تحریر الشام تأسیس شده‌است.
گفتنی است حملات چند روز اخیر افراط گرایان به گروه‌های مخالف ۱۳۰ کشته بر جای گذاشته و این فرصت را در اختیار تحریر الشام قرار داد که کنترل ۵۰ شهر و روستا به‌ویژه در غرب حلب را به دست بگیرند.