کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - عکس از اسوشیتدپرس

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – عکس از اسوشیتدپرس

در حالی که روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در مراحل حساس خود قرار دارد، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است ایران به تعهدات خود بر اساس توافق ژنو عمل کرده است.

اشتون که روز چهارشنبه در نشست موسسه “شورای امور جهانی شیکاگو” صحبت می‌کرد، و در شرایطی که دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ قرار است هفته آینده در وین برگزار شود، گفت: «ایران به هرآنچه در توافق موقت وعده داده بود، عمل کرده است.»

به نوشته تسنیم، وی گفت که ایران در صورتی که از برنامه هسته‌ای اش دست بردارد می‌تواند به اقتصادش کمک کند و جایگاهش در منطقه را ارتقاء دهد. این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفت که وی در پی رسیدن به راهکاری جامع برای مناقشه هسته ای ایران است.

از سوی دیگر روابط عمومی بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که با مشخص شدن بانک و حساب مورد نظر ایران، مبلغ یک میلیارد دلار مربوط به اقساط چهارم و پنجم از پول های ایران به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نزد بانک مرکزی امارات متحده عربی واریز شده و اکنون قابل استفاده است.

در این میان رئیس تیم مذاکراتی ایران در سطح کارشناسی پس از پایان دیدار با تیم کارشناسی گروه ۱+۵، این گفت‌وگوها را خوب و سازنده خواند.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس پس از پایان این گفتگوها که طی روزهای ششم و هفتم ماه مه (۱۶-۱۷ اردیبهشت) در نیویورک و در سطح کارشناسی برگزار شد، گفت که این مذاکرات بین ایران و ۱+۵ خوب و سازنده بوده است.

از سوی دیگر یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه گفت که مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران ‘سودمند’ بوده است.

سرپرستی این دور از مذاکرات را از سوی ایران، حمید بعیدی نژاد، از مدیران ارشد وزارت خارجه در امور خلع سلاح بر عهده داشت.

این مذاکرات کارشناسی، با هدف تعیین دستور کار مذاکرات مقام‌های ارشد گروه ۱+۵ انجام شد که به گفته مقام‌های کشورهای مذاکره کننده به مراحل حساس رسیده است.

دکتر علی خرم، نماینده سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، در این باره به شرق پارسی گفت: «نوع برخورد ایران و تعامل با دیگر کشورها در بحث گفتگو های پیرامون هسته ‌ای با گروه ۱+۵ از حساسیت بسیار بالایی برای ایران برخوردار است. با توجه به این نکته که مذاکرات در نیویورک به پایان رسید و قرار است به زودی متن نهایی نیز نگارش و نهایی شود ایران باید نحوه تعامل خود را با دیگر کشورها بیشتر کند تا از این زمینه مناسب بهره برداری کند».

وی افزود: «اگرچه طی این چند وقت که بحث نهایی شدن پرونده هسته ای ایران مطرح شد مخالفان و تندروها علیه دولت روحانی مواضع مختلفی اتخاذ کردند و زمینه اعتراضات و انتقادات گوناگون را فراهم کردند؛ اگرچه باید به این نکته توجه داشت که این دسته از افراد اگر احتمال می‌ دادند که مذاکرات هسته‌ ای ایران به نتیجه نخواهد رسید قطعا اعتراضات خود را گسترده تر می کردند».

به گفته دکتر خرم، «طی این مدت مذاکرات هسته ای، ایران با تیم کاملا کارشناسی و زبده و دیپلمات های با تجربه حرکت کرده و هر چه به تاریخ نهایی نزدیک می شویم این احتمال پررنگ تر می‌ شود که متن نهایی امضاء شود».

دور جدید مذاکرات هسته ای که چهارمین دور گفت و گوهای جامع هسته ای ایران و گروه ۱+۵ است هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.

سیروس ناصری، از مذاکره کنندگان هسته ای سابق ایران روز سه شنبه به خبرگزاری ایسنا گفته بود که شنیده می شود که متنی از سوی جمهوری اسلامی در حال تهیه و نگارش است تا در نشست بعدی مذاکرات بر روی آن بحث شود.

در روزهای گذشته، حسن روحانی رئیس جمهور ایران و برخی از مقام های کشورهای عضو گروه ۱+۵ درباره رسیدن به توافق جامع اتمی تا اوایل تابستان سال جاری ابراز خوش‌بینی کرده اند.

در این میان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز پنج شنبه در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفته است که حلقه نهایی تصمیم گیری درباره مذاکرات هسته ای در حضور رهبر ایران تشکیل می شود.

علاءالدین بروجردی گفت: کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی یک حلقه از حلقه های تصمیم گیری در خصوص مذاکرات هسته ای و آخرین حلقه جلسه ای است که در محضر مقام معظم رهبری تشکیل می شود و در آن جلسه چارچوب مذاکرات نهایی شده و تیم مذاکره‌کننده در همان چارچوب مذاکره می کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ادامه انتقادات نمایندگان نسبت به عدم اطلاع از متن توافقنامه ژنو گفت: تعدادی از نمایندگان به دفتر رئیس مجلس رفتند و متنی را که وزارت خارجه از ترجمه توافقنامه ژنو به ریاست مجلس داده، مطالعه کردند.