بیانیه پایانی: حفظ و نگهداری از امنیت کشورهای عربی و جلوگیری از افراط گرایی و دعوت از ایران برای توقف دخالت ها

خیمه محل برگزاری دیدارهای اجلاس سران عرب در موریتانی – عکس از الشرق الأوسط

خیمه محل برگزاری دیدارهای اجلاس سران عرب در موریتانی – عکس از الشرق الأوسط

دستور کار «اجلاس امید» عربی که قرار است امروز در نواکشوت برگزار شود، شامل ۱۶ بند است که مهم ترین آن ها تقویت کار مشترک عربی و توسعه اتحادیه عرب، تحولات قضایای فلسطین، یمن، سوریه، لیبی و دخالت های ایران در امور عربی، و همچنین حفظ و نگهداری از امنیت ملی عربی و مبارزه با تروریسم است.

بیست و هفتمین دوره اجلاس سران عرب قرار است به ریاست محمد ولد عبد العزیز و مشارکت تعدادی از سران و رهبران عربی برگزار شود. در جلسات مقدماتی  نشست، وزیران خارجه بر تصمیماتی که در اجلاس به تصویب می رسد، و بیانیه نواکشوت که قرار است امروز  صادر شود توافق کردند. سران عرب در بیانیه نواکشوت که «الشرق الأوسط» آن را چاپ خواهد کرد تأکید کردند با تمامی تهدیدها و خطراتی که فرا روی امنیت ملی عرب است مقابله کنند، و با گسترش ارزش های اسلام میانه رو و گفتگو و جلوگیری از فرهنگ افراط گرایی و حامیان فتنه و تحریک نفرت، امنیت و صلح در کشورهای عربی را تقویت کنند.

سران عرب مجدداً بر محوریت قضیه فلسطین و ادامه حمایت از پایداری مردم فلسطین در برابر تجاوز سیستماتیک اسرائیل،  و اختصاص تمام تلاش ها برای صلح جامع و عادلانه و پایدار بر اساس ابتکار عربی، و اصول مادرید و قواعد حقوق بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل تأکید کردند.

در بیانیه نواکشوت بر حفظ وحدت سوریه و صلح و ثبات منطقه ای تأکید می شود، و از تلاش های صورت گرفته برای از سرگیری مذاکرات هدفمند برای تشکیل دولت انتقالی بر اساس برون رفت کنفرانس «ژنو ۱» استقبال می شود.

در بند مربوط به دخالت های ایران، این بیانیه از ایران می خواهد از تصریحات خصمانه دست بردارد و حملات رسانه ای بر ضد کشورهای عربی، به عنوان دخالتی آشکار در امور داخلی این کشورها را متوقف کند.