آنکارا واشنگتن را به اطلاع داشتن از کودتا متهم می کند

مبارزان «پ.ک.ک» در حال مراقبت در یکی از کوه های ترکیه – فتح الله گولن واعظ ترک – عکس از الشرق الأوسط

مبارزان «پ.ک.ک» در حال مراقبت در یکی از کوه های ترکیه – فتح الله گولن واعظ ترک – عکس از الشرق الأوسط

در حالی که کودتای نافرجام اخیر در ترکیه هنوز هم پیامدهایی دارد،  ریاست امنیت عمومی ترکیه روز گذشته هشدار داد احتمالاً سازمان فتح الله گولن که به دست داشتن در کودتا متهم است تلاش کند برای گسترش هرج و مرج در کشور به تحریک عناصر جدایی طلب سازمان «پ.ک.ک» اقدام کند.

ریاست امنیت عمومی  در بخش اصلی به ۸۱ استان کشور گفت که عناصر سازمان گولن، که در داخل ارتش نفوذ دارند، در حال برنامه ریزی برای هدف قرار دادن زندان جزیره امرلی در دریای مرمره با استفاده از هواپیما هستند، که عبدالله اوجالان رهبر «پ.ک.ک» که به حبس ابد محکوم است از سال ۱۹۹۹ در آن جا زندانی است. آن ها همچنین قصد انجام حملاتی بر ضد «حزب ملت های دموکرات» کردستان دارند که ۵۸ نماینده در پارلمان ترکیه دارد.

در ادامه افزایش روند دستگیری و اخراج از زمان شکست کودتا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته اعلام کرد ۱۳ هزار نفر در زمینه تحقیات دادستانی کل در استان های مختلف ترکیه بازداشت شده اند.

از سوی دیگر عصمت یلماز وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد این وزارت به جای معلمانی که به دلیل رابطه داشتن با به اصطلاح «رژیم موازی» (سازمان گولن)، اخراج شدند ۲۰ هزار معلم جدید را استخدام خواهد کرد. یلماز توضیح داد معلمان استخدامی به تعداد معلمان اخراجی خواهند بود.

در همین راستا، بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه روز گذشته واشتنگتن را متهم کرد که از قبل از مدیریت کودتای اخیر ترکیه توسط گولن اطلاع داشته است.