بررسی تحولات منطقه میان پادشاه عربستان سعودی و ولیعهد ابوظبی

 محمد بن زاید در حال بوسیدن پیشانی ملک سلمان در جده – عکس از بندر الجلعود

محمد بن زاید در حال بوسیدن پیشانی ملک سلمان در جده – عکس از بندر الجلعود

در گامی برای تقویت روابط دو جانبه، عربستان سعودی و امارات روز گذشته، با حضور ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات، توافقی برای ایجاد یک شورای هماهنگی را به امضا رساندند. این توافق پس از استقبال ملک سلمان از شیخ محمد بن زاید در قصر السلام در جده صورت گرفت و دو طرف روابط دو کشور و راه های همکاری در زمینه های مختلف، به علاوه بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

دکتر نزار بن عبید مدنی وزیر دولت در امور خارجه از جانب عربستان سعودی، و علی بن محمد الشامسی معاون دبیرکل شورای عالی امنیت ملی از کشور امارات این توافق را امضا کردند.

شاهزاده محمد بن سلمان بن عبد العزیز جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع از جانب عربستان سعودی، و شیخ منصور بن زاید آل نهیان معاون رئیس شورای وزیران و وزیر امور ریاستی از جانب امارات ریاست این شورا را به عهده خواهند داشت.

بر اساس پیشن نویس این توافق، شورای هماهنگی به صورت دوره ای و به تناوب بین دو کشور تشکیل جلسه خواهد داد. علاوه بر این کمیته های مشترکی که مجلس آن ها را تشکیل خواهد داد به صورت دوره ای و به تناوب میان دو کشور جلسه برگزار خواهند کرد. بر اساس این توافق، ایجاد شورای هماهنگی و وظایف محوله به آن در تعهدات و همکاری موجود میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج خللی ایجاد نخواهد کرد.

تصمیم به ایجاد شورای هماهنگی عربستانی- اماراتی پس از اقدامات مشابهی میان عربستان سعودی و کشورهای دیگر مانند ترکیه و اردن و مصر اتخاذ می شود.