محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - عکس از مهر

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران – عکس از مهر

با وجود آن که مهلت مذاکرات رو به پایان است و به نظر می رسد که گمانه زنی ها برای تمدید این مهلت قوت گرفته، صدای مقامات عالی رتبه هم شنیده می شود.

ایرنا به نقل از منابعی که نامشان فاش نشده خبر داده مهلت «مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ برای چند ماه تمدید می‌شود.»

این در حالی است که بی بی سی فارسی در تازه ترین اخبار منتشره گزارش داده با توجه به کناره گیری کاترین اشتون از سمتش در ماه اکتبر، تمدید مذاکرات هسته اى احتمالا حداکثر سه ماهه خواهد بود.

همزمان خبرگزاری روسی ایتارتاس هم به نقل از یک دیپلمات آگاه در وین تاریخ دقیق ۲۴ نوامبر را به عنوان فرصت جدید اعلام کرده است.

اما ایسنا دیروز پنجشنبه ۲۶ تیر به نقل از مقامات آگاه گزارش داده بود که احتمال تمدید مذاکرات برای ۴ ماه وجود دارد. به گزارش امروز این خبرگزاری معاونان وزرای خارجه دو کشور امروز با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

این گزارش می‌گوید که «تمدید مذاکرات برای چهار ماه آینده، تا روز سوم آذر، قطعی شده است، اما نحوه ادامه مذاکرات همچنان محل گفت‌وگو است.»

هنوز خبری رسمی از سوی مقامات ارشد ایران و کشورهای ۱+۵ در ارتباط با تمدید و تعیین تاریخ جدید مهلت این گفتگوها منتشر نشده اما در چند روز اخیر و با نزدیک شدن به آخرین روز تعیین شده در توافق ژنو (۲۹ تیر)، زمزمه های جدی از احتمال تمدید زمان این مذاکرات مطرح شده بود.

ظریف: مذاکرات هسته‌ای فرصتی تاریخی برای همه است

وزیر خارجه ایران مذاکرات هسته ای ایران گروه ۵+۱ را «فرصتی تاریخی» برای همه طرف های مذاکره خواند و تاکید کرد که پیشنهاد او تمدید زمان مذاکرات است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگویی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، هسته ای ایران گروه ۵+۱ را «فرصتی تاریخی» برای همه طرف های مذاکره خواند و تاکید کرد که پیشنهاد او تمدید زمان مذاکرات است.

وی در این گفتگو که روز پنج‌شنبه، ۲۶ تیر، در وین انجام شد، گفت: «فکر می کنم به اندازه کافی بحث های جدی داشتیم و اینک زمان آن است که به امکان تمدید مذاکرات فکر کنیم.»

وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز پس از دیدار دو جانبه با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود، آنچه می شد بدون توافق های سیاسی و دستیابی به فهم مشترک تدوین کرد، انجام شده و حالا نیاز به آن فهم مشترک است و شاید به همین دلیل است که نیاز به تمدید مذاکرات باشد.

ظریف افزود: «فکر کنم جان کری چنین پیشنهادی داده است. من هم این پیشنهاد را مطرح کرده‌ام.»

محمد جواد ظریف بعد از ظهر پنج شنبه بعد از دیدار دو جانبه با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود: «در حال حاضر در شرایطی هستیم که در همه زمینه ها صحبت و کار شده و در واقع فکر اساسی شروع شده اما هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده ایم.»

ظریف در جمع خبرنگاران افزود: «من در صحبت های قبلی خود هم، بارها گفته ام که توافق ژنو برای رسیدن به راه حل نهایی به ما یکسال فرصت می دهد و ما فقط باید این مرحله مقدماتی را تمدید کنیم که در حال حاضر نیز صحبت ها درمورد آن در حال انجام است.»

در این حال کریستین امانپور در توییتر خود نوشته است که با مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی صحبت کرده که همه آنها امیدوار به تمدید زمان مذاکرات هستند.