احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران

احمد خاتمی و مکارم شیرازی که از افراد تندرو و مذهبی ایران محسوب می شوند به سیاست های دولت روحانی در زمینه آزادی رسانه ها و بازتر شدن فضای جامعه انتقاد کرده اند.

احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری ایران و امام جمعه موقت تهران دوشنبه شب (۵ خرداد) فضای مجازی را وسیله ای برای دشمنان دانسته که از آن بر علیه ایران استفاده می کنند، وی همچنین با انتقاد از شبکه های ماهواره ای گفت «دشمنان شبکه‌های ماهواره‌ای را برای دین‌زدایی» تدارک دیده اند. وی حتی برنامه های علمی و ورزشی شبکه های ماهواره ای را “فریب” دانسته و اعلام کرده که مردم این برنامه ها را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تماشا کنند.

این صحبت ها در حالی بیان شده است که با روی کار آمدن حسن روحانی رییس جمهور ایران زمزمه های آزاد شدن فضای رسانه ای شنیده می شود.

آیت الله مکارم شیرازی یکی از مراجع تقلید شیعیان نیز روز سه شنبه ۶ خرداد در قم در اینباره گفت: «امروزه ماهواره ها، شبکه های اجتماعی، اینترنت و فضای مجازی غوغا می کنند و در خوشبینانه ترین حالت ۱۰ درصد برنامه های مفید دارند و نود درصد برنامه های آنان فاسد و مخرب است.»

احمد خاتمی بد حجابی جرم است

احمد خاتمی از چهره های تندرو ایران در پاسخ به انتقادهایی که به رفتارهای تندروها می شود، گفت: «می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید. چشم! امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است.»

به نظر می رسد صحبت های اخیر حسن روحانی رییس جمهور ایران مبنی بر اینکه «نمی شود مردم را با زور و شلاق به بهشت برد» خوشایند چهره های تندرو این کشور نبوده است. به طوری که احمد خاتمی با انتقاد شدید از رییس جمهور ایران گفت: «نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم، ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید لذا این حرف امروز ما نیست این سخنان را در دولت گذشته هم گفته‌ایم.»

حسن روحانی در روز سوم خرداد با انتقاد از سخت گیری هایی که در ایران انجام می شود، گفت «این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.»

فضای جامعه ایران به دلیل فشارهای افراد تندرو سیاسی و مذهبی به فضایی متشنج تبدیل شده و این فشارها زندگی شخصی ایرانیان را نیز تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که انتخاب نوع پوشش که از اولیه ترین حقوق بشری محسوب می شود، در ایران با مشکلات بسیاری مواجه است و افراد برای آزادی برای انتخاب لباس خود، مبارزه می کنند.

این در حالی است که تندروهای ایران همواره معتقدند که انتخاب لباس برای جامعه ایرانی و به ویژه زنان نباید آزاد باشد. از اینرو آن ها معتقدند باید با افرادی که “حجاب کامل اسلامی” ندارند، برخورد جدی صورت گیرد. احمد خاتمی در این زمینه می گوید: « بدحجابی جرم مشهود است و وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است که با آن مقابله کند.»