معاون پادشاه عربستان از رئیس جمهور یمن نامه ای برای قدردانی از رهبری عربستان سعودی دریافت می کند

مبارزانی از مقاومت وفادار به هادی و مشروعیت در وضعیت آماده باش در حومه شهر تعز – عکس از خبرگزاری فرانسه

مبارزانی از مقاومت وفادار به هادی و مشروعیت در وضعیت آماده باش در حومه شهر تعز – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابعی از ایالات متحده فاش کردند که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن، تلاش دارد از طریق مذاکراتی که از روز یک شنبه گذشته با حوثی ها در مسقط انجام می دهد آن ها را متقاعد کند که آتش بس انسانی اعلام کنند تا به رساندن کمک های بشر دوستانه اجازه داده شود. وی همچنین سعی در متقاعد کردن آن ها برای عقب نشینی از شهرها، به ویژه از شهرهای تعز و إب، و همچنین آزادی بازداشت شدگان بر طبق مفاد قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل دارد.

متیس گیلمن، از دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد به «الشرق الأوسط» گفت: «در حالی که تلاش می کنیم در مذاکرات مسقط پیشرفتی به دست آوریم، اما با این حال هنوز هم اختلافات بزرگی وجود دارد».

خالد الیمانی، سفیر یمن در سازمان ملل نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «حوثی ها در برخورد با پیشنهادات ارائه شده از سوی دولت مردد هستند».

اما درباره تضاد بین سکوت بین المللی نسبت به اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ و صدور گزارش هایی از سوی چندین سازمان بین المللی در خصوص وضعیت غم انگیز انسانی در یمن، الیمانی گفت: «تلاش هایی موازی برای براندازی قطعنامه ۲۲۱۶ از طریق تاسف خوردن درباره وضعیت انسانی و بهره برداری از آن به عنوان یک کارت سیاسی وجود دارد».

از سوی دیگر، شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز، معاون پادشاه عربستان سعودی، پیام دست نوشته ای برای ملک سلمان بن عبد العزیز، از سوی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن دریافت کرد که شامل تشکر و قدردانی از فرمان سلطنتی برای اصلاح شرایط نزدیک به نیم میلیون یمنی است که در عربستان سعودی هستند».

این در حالی است که نیروهای عربستان سعودی جلوی یک موشک اسکاد، که حوثی ها به سوی خاک عربستان سعودی شلیک کرده بودند را گرفتند. در عین حال گزارش هایی مبنی بر به دست گرفتن کنترل مواضعی در استان صعده، زادگاه حوثی ها، توسط نیروهای عربستان سعودی منتشر شده است.