ترجیح داد به درآمد اندک دست‌فروشی خود تکیه کند

بغداد: فاضل النشمی

در سال‌های اخیر پدیده فروش سبزیجات در پیاده‌روها و برخی از خیابان‌های عمومی بغداد و بقیه استان‌های عراق در نتیجه ضعف قانون و تلاش فروشندگان برای رهایی از اجاره‌های بالای فروشگاه‌ها به رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش الشرق الاوسط، شاید در پس چهره بشاش عمار احمد ۳۴ ساله و لبخند رضایتی که در دل مشتریان خود می‌کارد و بساط زیبای او با رنگ‌های دلنشینش، نگرانی‌هایش از زندگی پنهان شده باشد. او پدر ۵ فرزند است و در خانه‌ای اجاره‌ای در یکی از زاغه‌های شهر زندگی می‌کند.

عمار احمد هر روز صبح زود سبزیجات را بر بساط خود که در اصطلاح محلی «جنبر» نامیده می‌شود به مشتریان ارائه می‌دهد.

عمار در سال‌های اخیر به گروه‌های «الحشد الشعبی» برای مبارزه با «داعش» در سامرا و العلم در استان صلاح الدین ملحق شد، اما هنگامی که جنگ پایان یافت ترجیح داد بار دیگر به آغوش خانواده‌اش بازگردد و به همراه یکی از دوستانش از طریق فروشندگی سبزیجات امرار معاش کرده و نیازهای اساسی خانواده خود را تأمین کند.

به نظر می‌رسد این کار ساده عمار و دوستش به دور از مشکلات و اسرار و زیان باشد، اما عمار در گفتگو با «الشرق الاوسط» می‌گوید: «هر روز صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شوم، سپس بساط خود را از حدود ساعت ۷ صبح پهن می‌کنم، بعد از ظهر هم برای خرید بار روز بعد به بغداد جدید می‌روم. بار هر روز از نجف می‌رسد، چرا که طعم سبزیجات نجف بهتر از بغداد است».

عمار همچنین از تعقیب شهرداری شکایت می‌کند و می‌گوید: «کارمندان شهرداری به سراغ ما می‌آیند و از ما می‌خواهند برویم و گاهی بساط ما را به هم ریخته و تخریب می‌کنند. همانطور که می‌بینید ما در پیاده‌روها و خارج از بازارهای اختصاصی فروش سبزیجات فعالیت می‌کنیم».

درآمد روزانه فروشنده سبزیجات کمتر از ۲۵ دینار (حدود ۲۰ دلار آمریکایی) است.