حضور نیروهای داعش در شهر موصل در شمال عراق - عکس از خبرگزاری فرانسه

حضور نیروهای داعش در شهر موصل در شمال عراق – عکس از خبرگزاری فرانسه

اخبار تازه حاکی از آنست که بیش از ۴ هزار نظامی آمریکایی از روز چهارشنبه به منظور کمک به نیروهای امنیتی عراقی در مقابله با گروه داعش وارد فرودگاه بغداد شده اند.

خبرگزاری ها به نقل از یک مقام امنیتی عراق که نامش ذکر نشده اعلام کرده اند که این نظامیان، بر اساس توافقتنامه راهبردی بین آمریکا و عراق از پایگاه نظامی در ترکیه به بغداد اعزام شده اند.

در این میان بر اساس گزارش ها، اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) که پیشتر شهر موصل را تصرف کرده بودند، برای مدتی بر شهر تکریت واقع در مرکز ولایت صلاح الدین مسلط شدند اما به گفته شبکه تلویزیونی العراقیه عراق، نیروهای ویژه سازمان مبارزه با تروریسم عراق پس از تار و مار کردن نیروهای مسلح داعش، دوباره کنترل تکریت را به دست گرفته اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، گروه داعش تهدید کرده است که دامنه جنگ بزودی به بغداد و کربلا کشیده خواهد شد.

در همین حال، رسانه های رسمی عراق اعلام کردند که نیروهای دولتی این کشور با کمک نیروهای عشایر روز چهارشنبه شهر راهبردی بیجی را از کنترل جنگجویان دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خارج کردند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن حمله نفرات داعش به کنسولگری ترکیه در موصل و اشغال آن، نقض حریم دیپلماتیک توسط “تروریست‌ها” را محکوم کرد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم در پی عملیات گسترده داعش در کشور عراق صبح پنج شنبه اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور برای بررسی شرایط منطقه روز پنج شنبه تشکیل جلسه می دهد.

نیروهای عراقی بعد از حملات هوایی و درگیری از ورود تکفیری های دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) به شهر سامرا در شمال بغداد جلوگیری کردند.

یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد: افراد مسلح داعش دیروز کلیسایی را در شرق موصل منفجر کردند و در مسیر کرکوک به بغداد حدود ۳۵ غیر نظامی را که برخی کارکنان مختلف دولتی بودند، اعدام کردند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق ابوالولید را به عنوان فرمانده عملیات غرب موصل منصوب کرد.

وی روز دوشنبه در عراق وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

ورودی های بغداد از چهارشنبه شب بسته شده و از ساعت ده شب تا شش صبح مقررات منع و آمد در این شهر به اجرا گذاشته شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد خشونت روزافزون در شهر موصل در شمال عراق را ازسوی آنچه یک سازمان تروریستی و با هدف ایجاد بی ثباتی در منطقه نامید، محکوم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین پنجشنبه به منظور گفتگو درباره عراق نشست برگزار خواهد کرد، اقدامی که نشان دهنده نگرانی بین المللی روزافزون درمورد حمله تکفیری های به شدت مسلح به عراق و تلاش آنها برای نزدیک تر شدن به بغداد است.

سامانتا پاور، نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل هم، در مذاکرات شورای امنیت پیرامون بحران عراق، بر حمایت کشورش از “مردم و دولت عراق در مبارزه علیه تروریسم” تاکید کرده بود.

در حالی که برخی اخبار از اشغال شبکه تلویزیونی صلاح الدین و شرکت نفت شمال عراق به دست گروه تروریستی داعش خبر داد، شبکه العراقیه اعلام کرد نیروهای نخبه عراقی ساختمان والی صلاح الدین را از وجود عناصر تروریستی پاکسازی کردند و دو خودروی ترویستها را به همراه سرنشینان آن منهدم کردند.

گروه داعش کنسولگری ترکیه را در شهر موصل عراق را نیز تصرف کرده اند و سرکنسول ترکیه را به همراه ۴۸ نفر از کارکنان آن ربوده اند . این درحالی است که وزارت امور خارجه ترکیه مدعی شده است جنگجویان در عراق در دو حادثه در شهر موصل ۸۰ تبعه ترکیه را گروگان گرفته اند.

وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفت اگر هر کدام از اتباع ربوده شده این کشور در شهر موصل عراق آسیب ببینند ، آنکارا تلافی خواهد کرد.