شوراهای 170 هزار نفری زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری

شوراهای ۱۷۰ هزار نفری زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری

فصل انتخابات بعد از تعطیلات نوروز رنگ و بوی دیگری می گیرد؛ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار است به طور همزمان در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۲ انجام شود. انتخابات همزمانی که مورد انتقاد اعضای شوراهاست چرا که آنها معتقدند انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرد.

اما این همزمانی گریز ناپذیر است و گروه های اصولگرا و اصلاح طلب را برای شوراها فعال کرده است به طوریکه در دهه نخست اسفند ماه یکی از مهمترین ائتلاف های اصولگرایان برای انتخابات شوراها اعلام موجودیت کرد. این گروه «خدمتگزاران آبادی و پیشرفت» نام گرفته است و با حضور گروهی از اصولگرایان تشکیل شده که از نظر گرایش سیاسی زمانی جزو نیروهای نزدیک به محمود احمدی نژاد بودند اما به نظر می رسد راه خود را از وی جدا کرده اند.

«محمود خسروی وفا» از اعضای شورای دوم که در لیست آبادگران شورای دوم که با کمک «محمود احمدی نژاد» تهیه شده بود به این شورا راه یافت اما بعد راه خود را از راه احمدی نژاد جدا کرد و از منتقدان او شد ، از جمله اصولگرایان این تشکل جدید است.

«مهرداد بذرپاش» جوان ۳۲ ساله که رئیس گروه مشاوران احمدی ن‍ژاد در شهرداری تهران بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری نهم همراه شهردار سابق پایتخت راهی دولت شد او در این دوره تا مرحله معاونت ریاست جمهوری و مدیر عاملی بزرگترین گروه خودرو سازی کشور ارتقا یافت اما در آذر ۸۹ زمانی که در جلسه هیات دولت از اسفندیار رحیم مشایی انتقاد کرد، احمدی نژاد او را ریاست سازمان ملی جوانان و معاونت رئیس جمهوری برکنار کرد. او سال گذشته به یکی از کرسی های مجلس رسید و حالا یکی از افرادی است که در قالب تشکل خدمتگزاران آبادی و پیشرفت در کنار افرادی چون اسماعیل کوثری، محمود خسروی وفا، مجتبی رحماندوست و تعدادی دیگر از اصولگرایان در حال برنامه ریزی برای تصاحب تعدادی از کرسی های شوراهای شهر و روستا در چهارمین دوره انتخابات شوراهاست.

اصولگرایان تشکیل دهنده این تشکل، نام «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران در دور دوم و دور سوم نیز در بین اسامی خود داشتند اما هنوز چمران درباره این تشکل موضع گیری خاصی نداشته است.

به نظر می رسد در میان اصولگرایان دست کم سه گروه در حال فعالیت جدی تر برای حضور در انتخابات شوراها باشند.

یکی از این گروه ها قطعا هواداران فعلی دولت هستند که در انتخابات دور گذشته شوراها حداقل در شورای پایتخت، میدان را به حامیان قالیباف واگذار کردند. منابع خبری اعلام کرده اند که این افراد بیشتر در سازمان شهرداری ها فعال هستند و برای حضور در انتخابات شوراها برنامه ریزی گسترده ای تدارک دیده اند.

گروه دوم ، حامیان «محمد باقر قالیباف» شهردار فعلی تهران هستند که از سال ۱۳۸۴ با وداع احمدی نژاد از شهرداری و رفتن به دفتر ریاست جمهوری جای او را گرفت و در این مدت چالش های فراوان با احمدی نژاد داشت. شنیده می شود افرادی مانند «علیرضا دبیر»، «معصومه آباد» و «مرتضی طلایی» از افرادی هستند که به عنوان اعضای فعلی شورای شهر دور سوم برای حضور در شورای بعدی به عنوان حامیان قالیباف نیز حضور خواهند داشت.

از سوی دیگر به نظر می رسد گروه سوم نیز بخشی از اصولگرایان منتقد دولت باشند که البته احتمال ائتلاف آنها با حامیان قالیباف کم نخواهد بود . به طوریکه ائتلاف «خدمتگزاران آبادی و پیشرفت» را هم می توان در بین این گروه جای داد.

اما به نظر می رسد اصلاح طلبان نیز با چراغ خاموش در حال برنامه ریزی در انتخابات شوراهای دور چهارم هستند به طوریکه «محمد علی نجفی» یکی از اصلاح طلبان راه یافته به شورای دور سوم در گفت و گویی که با خبرگزاری ایلنا داشت با بیان اینکه اصلاح‌ طلبان حتما حضور فعالی در انتخابات شورای شهر خواهند داشت، افزود: «این مساله صرف نظر از داشتن یا نداشتن کاندیدای ریاست جمهوری است چراکه به اعتقاد من شورای شهر نمادی از مردم سالاری در اداره امور کشور است.»

وی اما به طور رسمی اعلام کرد که در انتخابات دوره بعدی شوراها کاندیدا نخواهد شد. نجفی گفت: «ما هنوز وارد مصادیق کاندیدای شورای شهر‌ها نشدیم تا افراد مورد تایید را در شهرهای مختلف اعلام کنیم، بیشتر در مورد کلیات انتخابات و خصوصیات افراد کاندیدای اصلاح طلبان بحث شده است.»

وی افزود: «اصلاح طلبان بالقوه نفوذشان در جامعه به قدری است که بتوانند نیمی از اعضای شورای شهر را در انتخابات بعدی در اختیار بگیرند اما این مساله بسته به کم و کیف انتخابات و مسائل بعدی آن دارد اگرچه اصلاح طلبان از نظر قابلیت و توانایی در جامعه کنونی نفوذ مناسبی دارند و می‌توانند نیمی از کرسی‌های شورا را به خود اختصاص دهند.»

از سوی دیگر «معصومه ابتکار»، عضو دیگر اصلاح طلب شورا شهر تهران هم از برگزاری جلسات مستمر و هفتگی برای برنامه ریزی در این زمینه خبر داده است. ابتکار گفته است اصلاح طلبان نه تنها در ارتباط با شورای شهر تهران که برای به دست آوردن کرسی های بیشتر در شوراهای کل کشور برنامه ریزی کرده اند. به گفته او از شش ماه پیش این جلسات در حال برگزاری است.

علاوه بر اینها شایعاتی مانند حضور «نعیمه اشراقی» نوه آیت الله خمینی به عنوان یکی از کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات آینده شوراها به عنوان یکی از افراد سرلیست شنیده می شود. گرچه این شایعات برای گرم کردن تنور دو انتخابات پیش رو بیشتر از سوی سایت های اصولگرا مطرح می شود اما اصلاح طلبان هم به طور شفاف هنوز مواضع انتخاباتی خود در شوراها را اعلام نکرده اند.

شورای شهر دور نخست در زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی شکل گرفت و به شورای اصلاح طلبان معروف شد. شورایی که در تهران افرادی مانند عبدالله نوری، حجاریان، کدیور، عطریانفر، اصغرزاده، علیزاده طباطبایی و … با آرای بالا عضو آن شدند اما سرنوشت غم انگیز انحلال به دلیل اختلاف های ایجاد شده با نام این شورا عجین شد.

شورای دور دوم را آبادگرانی ها در تهران و کل کشور تصاحب کردند. آبادگرانی هایی که نام «محمود احمدی نژاد» را با خود همراه داشتند و در نهایت او را شهردار تهران کردند تا بعد از آن به کاخ ریاست جمهوری رود.

اما شورای سوم گرچه باز هم شورای اصولگرایان بود اما اینبار طرفداران دولت احمدی نژاد شکست سختی را در این شورا متحمل شدند به طوریکه از ۱۵ عضو شورای تهران تنها سه نفر از لیست حامیان دولت به این شورا راه یافتند.

به نظر می رسد ماجرای شورای دور چهارم که انتخابات آن سال آینده برگزار می شود کمی پیچیده باشد چرا که علاوه بر افزایش تعداد اعضای شوراها از ۱۱۰ هزار نفر فعلی به ۱۷۰ هزار نفر ، آرایش گروه های سیاسی برای حضور در این نهاد بسیار متفاوت و مبهم است.