پنتاگون: انتخاب نامی مذهبی برای نبرد کمکی به آن نمی کند

    یک کودک عراقی در حال حمل دو بشکه آب در اردوگاه آوارگان در عامریه الفلوجه در غرب بغداد – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک کودک عراقی در حال حمل دو بشکه آب در اردوگاه آوارگان در عامریه الفلوجه در غرب بغداد – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که نیروهای بسیج مردمی رهبری عملیات آزاد سازی انبار از دست سازمان داعش را از روز گذشته با شعار «لبیک یا حسین» آغاز کردند، واشنگتن از به کار بردن نام مذهبی برای عملیات ناخشنود شد و آن را بی نتیجه خواند.

احمد الاسدی، سخنگوی نیروهای بسبج مردمی در کنفرانسی مطبوعاتی که از تلوزیون رسمی پخش شد تأکید کرد که نیروهای بسیج مردمی با هماهنگی نیروهای مسلح رهبری عملیات «لبیک یا حسین» را به عهده دارد. خبرگزاری فرانسه نیز به نوبه خود از قول اسدی گفت : «عملیات «لبیک یا حسین» در مناطق شمال صلاح الدین و جنوب غربی تکریت و شمال شرقی رمادی آغاز شد، و از بخش شرقی وارد رمادی خواهد شد». الاسدی نماینده پارلمان از حزب الدعوه است که ریاست این حزب را نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق به عهده دارد.

وزارت دفاع آمریکا، به نوبه خود از زبان کلنل استیو وارن سخنگوی رسمی پنتاگون اعلام کرد که انتخاب «نامی مذهبی» برای عملیات آزاد سازی رمادی «کمکی نخواهد کرد». وی افزود که از دیدگاه آمریکا حمله واقعی و کلی هنوز آغاز نشده است. وارین با اشاره به مشکلاتی که هفته گذشته پیش از عقب نشینی ارتش عراق از رمادی رخ داد گفت : «عقب نشینی ارتش باعث تضعیف روحیه معنوی بین نیروها و ایجاد مشکلاتی در درون ساختار فرماندهی ارتش عراق شد».

سرلشکر هادی رزیج، فرمانده پلیس استان انبار به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «نیروهای ارتش و پلیس و نیروهای بسیج مردمی اینک در حوالی دانشگاه انبار (۵ کیلومتری غرب شهر رمادی) حضور دارند، و این نیروها مسلحان سازمان داعش را محاصره کرده و راه های امدادی را از بخش های غربی و جنوب غربی شهر بر آن ها بسته اند». رزیج افزود: «شهر رمادی از سه جهت به دست نیروهای امنیتی و نیروهای بسیج مردمی محاصره شده است».