نصب جنگنده و زیردریایی های شفاف تفریحی برای بازدیدکنندگان

بیروت: ویویان حداد

لبنانی ها به ویژه علاقمندان به غواصی از چندی پیش خبر افتتاح “پارک آبی صیدون” را با اشتیاق دنبال می کردند. این نخستین پارک آبی در لبنان و به خصوص شهر صیدا در جنوب است که از امکانات گسترده برخوردار خواهد بود. مراسم افتتاحیه این پارک شامگاه سه شنبه (۱۴ آگوست) با حضور جوزف عون فرمانده ارتش و جمعی از مردم منطقه برگزار شد. ۱۰۰ نوع ماهی رنگی و صخره مرجانی و جلبک برای مردم به نمایش گذاشته شده اند. همچنین، بازدید کنندگان می توانند سوار ۴ دستگاه نفربر و ۶ تانک قدیمی ارتش لبنان شوند. ماهی ها در این تجهیزات نظامی زندگی می کنند و پیش بینی می شوند تعداد این ماهی در مدت زمان کوتاهی چند برابر شود.

کامل کزبر عضو شورای شهر و رییس موسسه دوستداران ساحل صیدا در گفت و گو با “الشرق الاوسط” گفت “شهر و مردمان صیدا همواره در آرزوی پروژه های گردشگری این چنینی در سواحل الزیره بودند. الزیره نام تاریخی سواحل جزیره صیدون است. نام تاریخی صیدا بعد از سال ۱۴۷ ق.م صیدون بوده است. “

کزبر که خود در این شهر بزرگ شده و با سواحل آن از کودکی آشنا است می گوید “می خواستیم برای مساله کوه زباله که تمام منطقه را فراگرفته کاری کنیم و به همین دلیل هم به فکر احیای “زیره صیدا” و انجام پروژه های گردشگری در این منطقه افتادیم.”

البته، فقط غواصان تا لحظه تهیه این گزارش می توانند از این پارک ۱۵۰ متری بازدید کنند. پارک به شکل یک تونل دراز و تو در تو به عمق ۲۸ و ۱۸ و ۱۴ متری طراحی شده است.این پارک بی نظیر و بی سابقه در لبنان در بخش غربی جزیره صیدون قرار دارد و دسترسی به آن از طریق قایق هایی که روزانه از بندر صیدا حرکت می کنند امکانپذیر است.

علاقمندان به شنا هم می توانند با پرداخت ۳۰۰۰ لیره لبنانی در آنجا شنا کنند. کزبر در ادامه گفت “سواحل الزیره که پارک در آنجا قرار دارد را کمی بازسازی کردیم و دکه های چوبی اغذیه فروشی برای یازدید کنندگان از این منطقه احداث کردیم. این ساحل هم شنی است و هم صخره ای. منظره خیلی زیبایی است. موسسه دوستداران ساحل صیدا تصمیم گرفت که کار پاکسازی و برداشت شن و ماسه از ساحل و مرتب کردن آن را انجام دهد”.

انجمن غواصان لبنان برای اولین بار ایده ایجاد چنین پارک آبی را به منظور تشکیل محیط مناسب برای آبزیان مطرح کرد.

کامل کزبر گفت “ما در ابتدا گزارشی درباره این پارک برای فرماندهی ارتش فرستادیم و سپس در عرض یک سال همه اقدامات آماده سازی را انجام دادیم.” “زیره صیدا” در فاصله ۴۰۰ متری قلعه تاریخی صیدا و پارک آبی در فاصله ۱۰۰ متری زیره قرار دارند.

فعالیت های فراوانی برای جذب گردشگران و مردم منطقه برگزار می شود. همچنین، بازدیدکنندگان از شهرهای طرابلس و بیروت و جبیل هم می توانند در این برنامه ها شرکت کنند. خط ساحلی “اره ای” الزیره موج دار و دندانه دار است و به همین دلیل هم شنا کردن در آن به شنا در دریا شباهت دارد. این منطقه علاقمندان به ورزش های آبی هم به خود جذب می کند تا مثلا سوار بر چتر پاراسل شوند تا از منظره های طبیعی و زیبای مناطق خشکی و آبی صیدا لذت ببرند. مسابقات ورزشی و کنسرت هم در این منطقه برگزار می شود.

حالا، دست اندرکاران این پارک آبی در پی اجرای ایده تازه ای هستند. احداث زیر دریایی شفاف که علاقمندان می توانند بدون غواصی از این پارک دیدن کنند. این ایده جذاب می تواند علاقمندان به پارک های آبی را به خود جذب کند. سفر با زیردریایی زمان کمتری می برد. غواصی و دیدن همه پارک معمولا ۶۰ دقیقه طول می کشید.”

پارک در مراسم افتتاحیه چراغانی و همچون مروارید درخشان در دریای صیدا به نظر می رسید.