ابو مرزوق برای رایزنی با مشعل به دوحه سفر کرد

یک نو جوان فلسطینی در حال دوچرخه سواری مقابل روستای خزاعه (شرق خان یونس) که طی جنگ اخیر اسرائیل بر نوار غزه ویران شد – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک نو جوان فلسطینی در حال دوچرخه سواری مقابل روستای خزاعه (شرق خان یونس) که طی جنگ اخیر اسرائیل بر نوار غزه ویران شد – عکس از خبرگزاری فرانسه

منابع آگاه فلسطینی فاش کردند که جنبش حماس تمایل دارد در ازای ایجاد یک بندر شناور در نوار غزه که تحت نظارت بین المللی باشد، به اسرائیل پیشنهاد آرامش به مدت ۵ سال بدهد.

این منابع به «الشرق الأوسط» تأکید کردند که این پیشنهاد، که از سوی قطر مطرح شده و ترکیه با همکاری سازمان ملل و کشورهای اروپایی از آن حمایت می کند، بر پایه آتش بسی طولانی به مدت ۵ سال قابل تمدید خواهد بود و در ازای آن کاهش محاصره و سرعت بخشیدن به روند بازسازی و همچنین ایجاد یک بندر شناور است که تحت نظارت بین المللی قرار خواهد گرفت.

منابع تأکید کردند که این پیشنهاد مورد قبول اکثر مسؤلان حماس است، و موسی ابو مرزوق یکی از رهبران حماس و مسؤل پرونده آتش بس در این جنبش، با نیکلای ملادینف، مسؤل هماهنگی روند صلح خاور میانه، این پیشنهاد را مورد بررسی قرار داده بودند. ابو مرزوق پیش از این هم این پیشنهاد را با فرستادگان دیگری به اسرائیل مورد بحث قرار داده بود که از جمله آن ها پل جرینا کنسول سویس و محمد العمادی فرستاده قطری بودند.

بنا به گفته منابع فلسطینی و اسرائیلی و مصری، ابو مرزوق روز شنبه گذشته غزه را به مقصد قطر ترک کرد تا به منظور ایجاد موضعی روشن و نهایی و قطعی نسبت به آتش بس با اسرائیل با خالد مشعل مسؤل دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار کند.

بنا به گفته این منابع، اسرائیل ایده از سرگیری ساخت فرودگاه را به طور قاطع رد کرد، ولی با پیشنهاد ایجاد بندری شناور در غزه، مشروط به قرار گرفتن تحت نظارت بین المللی موافقت کرد. پیش بینی می شود که این بندر، که به لنگر انداختن کشتی های حمل و نقل اختصاص داده خواهد شد، تحت نظارت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، که ترکیه نیز در آن عضو است، قرار خواهد گرفت.